بهبود احتراق گاز و محافظت از موتور با نصب سیستم «بهسوز گاز»

سیناپرس: دکتر جواد نوفرستی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت:  ﻃﺮح ﺗﺠﻬﻴﺮ ﺧﻮدروهاﯼ دوﮔﺎﻧﻪ ﺳﻮز ﭘﺎﯾﻪ ﺑﻨﺰﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ محافظ موتور ﺑﻬﺒﻮد دهنده احتراق گاز  (بهسوزگاز) توسط علیرضا نوفرستی (مخترع سیستم) و از سوی یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه بهینه سازی انرژی در پارک علمی و فناوری قم، با هدف بهینه سازی و کاهش مصرف و اصلاح سبد سوخت در بخش حمل و نقل، علاوه بر ارسال به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت هم ارایـه شده است.

نوفرستی افزود: سیستم بهسوزگاز «جی سی آی» سیستم هوشمند تزریق کننده مستقیم مکمل مخصوص به داخل محفظه موتور خودرو در زمان کارکرد خودرو با CNG است که باعث بهبود احتراق گاز و محافظت از موتور می شود. این سیستم شامل دو ركن اصلی است كه یك ركن آن دستگاه (مجموعه ای از قطعات) و ركن دیگر آن مكمل (پایه روغنی با فرمولاسیون خاص) می باشد. مكانیزم سیستم به این صورت است كه برق دستگاه از رگولاتور گاز گرفته می شود تا فقط هنگام كاركرد خودرو با CNG عمل نماید. در این زمان، سیستم بصورت خودكار در مدار قرار گرفته و دستگاه با تغذیه از رگولاتور گاز، مكمل خاص اشاره شده را متناسب با قدرت موتور و سرعت خودرو به موتور هدایت می كند. میزان مصرف مکمل بطور متوسط یک لیتر در 3000 کیلومتر پیمایش با سوخت CNG است.

مشاور طرح بهسوزگاز «جی سی آی»، خاطرنشان کرد: این سیستم، علاوه بر کمک به بهبود فرآیند احتراق گاز در داخل موتور خودرو و افزایش قدرت و شتاب خودرو (یا عدم افت قدرت و شتاب خودرو با سوخت CNG)، اثر خورندگی و خشک بودن گاز را از بین می برد و مانع استهلاک اجزای داخلی موتور و درنتیجه مانع هدررفت یا اتلاف سوخت (CNG و بنزین) ناشی از استهلاک موتور می شود.

این استاد دانشگاه صنعت نفت با اشاره به مزایای سیستم بهسوز گاز «جی سی آی» تصریح کرد: نتایج بدست آمده با نصب این سیستم بر روی 18 خودروی عمومی و وانت بار (شامل خودروهای پژو 405، پژو پارس، سمند،پراید، وانت پیكان، وانت مزدا و نیسان) در استان قم و كاركرد آنها طی بیش از دو سال (در فاصله سالهای 88 تا 90) نشان می دهد که در این فاصله زمانی، هر کدام از آنها حدود 300 تا 400 هزار کیلومتر را با استفاده از این سیستم پیموده اند و جالب توجه این كه به واسطه مزیت های اشاره شده، كمترین زمان را به مصرف بنزین اختصاص داده اند.

نوفرستی مهمترین مزایای نصب این سیستم بر روی انواع خودروهای دوگانه سوز را به این شرح اعلام کرد:

  1. عدم استهلاک موتور خودرو در اثر استفاده از سوخت CNG و درنتیجه صرفه جویی در هزینه تعمیرات.
  2. جلوگیری از هدر رفت 10 تا 15 درصد اضافه مصرف سوخت (اعم از بنزین و (CNG بواسطه استهلاک موتور.
  3. افزایش راندمان موتور به میزان حداقل 10درصد یعنی حداقل 10درصد مصرف كمتر CNG در مسافت معین.
  4. افزایش سهم استفاده از سوخت CNG نسبت به بنزین و در نتیجه كاهش آلایندگی هوا.
  5. نزدیک کردن قدرت و شتاب خودرو با سوخت CNG به سطح قدرت و شتاب زمان مصرف بنزین.

نوفرستی افزود: در صورت حمایت از اجرای کامل این طرح روی 3.2 میلیون خودروی دوگانه سوز پایه بنزینی موجود طی حداکثر 3 سال، منافع اقتصادی و اجتماعی ناشی از صرفه جویی سالیانه 4.3 میلیارد لیتر بنزین (معادل کاهش روزانه بیش از 11.7 میلیون لیتر) و افزایش 2.7 میلیارد متر مکعب سوخت پاکCNG (معادل روزانه 7.4 میلیون متر مکعب)، نصیب کشور خواهد شد.ارزش منافع اقتصادی این طرح،سالیانه بیش از 12000میلیارد تومان برآورد می شود که با فرض عمر مفید 10 سال برای سیستم، ارزش اقتصادی طرح در طول 10 سال بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مشاور طرح بهسوزگاز «جی سی آی» در پایان گفت: مزایای متعدد این سیستم در کنار حذف استهلاک موتور ناشی از سوخت CNG، باعث اصلاح تصویر ذهنی منفی مردم از خودروهای دوگانه سوز و درنتیجه تشویق مالکین خودروهای تک سوز موجود به دوگانه سوز کردن خودروهایشان و افزایش سهم استفاده از CNG بجای بنزین در خودروهای دوگانه سوز موجود خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا