رسانه های اجتماعی چگونه دنیا را تغییر می‌دهند؟

روزانه میلیارد ها نفر در سراسر دنیا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این تعداد در حال افزایش است. در واقع تخمین زده می‌شود تا سال 2018، حدود 2.44 میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و این رقم در مقایسه با 970 هزار نفر در سال 2010 قابل تامل است.

هم اکنون شبکه‌های اجتماعی در تمامی امور از روابط شخصی و سرگرمی گرفته تا در سر کار و مطالعات مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

علاقه رو به رشد کاربران به شبکه‌های اجتماعی نه تنها شیوه برقراری ارتباط را تغییر می‌دهد، بلکه تجارت و روش زندگی افراد در جامعه را نیز دستخوش تغییر می‌کند. کارشناسان شورای دستور کاری جهانی اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی به شش روش در حال تغییر دادن دنیا هستند.

1-شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از هر نوع استراتژی تجاری به شمار می‌ آیند.  ظرف فقط هفت سال، اتاق‌های خبر تا حد زیادی توسط شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده‌ اند و مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر نوپا و صرفا مسئولیت گروه کوچکی در اتاق خبر به شمار نمی‌آیند بلکه شیوه اداره کل سازمان را تغییر می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی به فراتر از اتاق خبر بسط می‌یابند و این موضوع می‌ تواند به دلیل بازاریابی تجاری یا کانال‌های خدمات ارتباطی جدید مشتریان باشد.

2-شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بانک‌های آینده باشند. کاربران در آینده قادر خواهند بود اجاره خود را از طریق شبکه اجتماعی محبوبشان پرداخت کرده یا این که در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. در واقع شبکه‌های اجتماعی در حال متحول کردن روابط بانکی هستند و خدمات‌‍ رسانی به مشتریان را ارتقا داده و به کاربران امکان ارسال پول به دیگران از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین را می‌دهند.

شرکت‌های جدید فناور مالی در حال استفاده از رسانه‌ اجتماعی برای کمک به کاربران هستند تا آن ها بتوانند به سادگی حساب بانکی باز کنند. رسانه  های اجتماعی حتی می‌توانند بر توانایی افراد برای گرفتن وام تاثیر بگذارند.

با این حال چنین موضوعی خالی از مشکل نیست و بزرگ‌ترین چالش، حفظ استانداردهای امنیتی و اطمینان از این موضوع است که مشتریان به صورت آگاهانه اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند. همچنین بانک‌ها مجبور خواهند بود سیاست‌های پیشرفته رسانه اجتماعی را اجرایی کنند.

3-رسانه‌های اجتماعی در حال متحول کردن بهداشت عمومی و مراقبت‌های بهداشتی هستند. صنعت بهداشت در حال استفاده از رسانه‌های اجتماعی از طریق کمپین‌های بهداشتی یا ویزیت‌های مجازی پزشکان است.

شبکه‌های اجتماعی به گروهی از مردم از جمله بیمارانی کمک می‌کنند که از یک نوع بیماری رنج می‌برند. این شبکه‌ها همچنین مسئول تغییرات نسبی در هر دوی بهداشت فردی و عمومی بوده‌اند و به ویژه امکان به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات را برای تعداد زیادی از مردم فراهم می‌کنند.

با این حال، در حالی که این شبکه‌ها به آژانس‌های رسمی و کارشناسان در به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات به ویژه به هنگام شیوع یک اپیدمی کمک می‌کنند، خالی از نقطه‌ ضعف نیستند.

در واقع رسانه اجتماعی، نوعی جاده دو طرفه است و به غیر کارشناسان امکان به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات را می‌دهد. بنابراین صنعت بهداشت باید در آینده برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشد. همچنین، آژانس‌های بهداشتی باید جلوتر از زمان برنامه‌هایی داشته باشند تا  تا بتوانند با اطلاعات اشتباه رویارو شده و به آن‌ ها واکنش نشان دهند یا این که بتوانند از اطلاعات درستی که از طریق شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌ اند، محافظت کند.

4- رسانه اجتماعی در حال تغییردادن چگونگی دولت‌ داری کشورهاست. شبکه‌های اجتماعی چگونگی مشارکت مدنی را تغییر داده‌اند و به شهروندان این امکان را می‌دهند که منبع ایده‌ها، طرح‌ها و ابتکارات باشند. در آینده، می‌توان انتظار داشت که دولتمردان این نوع ابزار را به رسمیت بشناسند زیرا برقراری تعامل با شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی آسان تر است.

در حالی که مقامات دولتی و سیاست‌گذاران زمانی مجبور بودند برای برقراری تعامل با شهروندان مسیرهای طولانی را بپیمایند، هم‌اکنون شبکه‌های شهری آنلاین ارتباط بین آن‌ها را تقویت کرده و پلتفرمی آنلاین را برای ورودی مستقیم درباره ابتکارات دولت‌ها ارائه دهند.

پیش از ظهور رسانه‌های اجتماعی، دولت‌ها و رسانه‌ های سنتی، دروازه‌بانان اطلاعات بودند. با این حال تیلور اون از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا بر این باور است این ارتباط بسیار نمادین از طریق ظهور همزمان فناوری دیجیتال اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی متحول شده است. رسانه‌های اجتماعی روابط و تنش‌های بین‌المللی را نیز دستخوش تغییر قرار داده‌اند.

5- رسانه‌های اجتماعی امکان واکنش مناسب به بلایای طبیعی را فراهم می‌ کنند. از زمان ظهور رسانه‌های اجتماعی کاربران شاهد این موضوع بوده‌ اند که این رسانه ها و ابزار دیجیتالی برقراری ارتباط، چگونه به شهروندان کمک کرده که به بلایای طبیعی واکنش نشان دهند.

کاربران بیشتری در حال استفاده از رسانه اجتماعی برای مشارکت در کمک کردن به هنگام بلایای طبیعی هستند. واکنش‌ دهندگان دیجیتالی می‌تواند فورا و زمانی که یک بلای طبیعی یا مصیبت انسانی در حال رخداد است، به صورت آنلاین وارد عمل شوند و بنابراین افراد و گروه‌ها بر اساس مجموعه مهارت‌های داوطلبانه و فناورانه به سرعت فعال می‌شوند.

این افراد از وقت و مهارت‌ های فنی و همچنین شبکه‌های شخصی برای کمک به بارگیری اطلاعات جهت انجام کمک‌های بشردوستانه فعال می‌شوند. این افراد بشردوست در واقع گسست موجود در واکنش به بلایای طبیعی و انسانی در سراسر  دنیا را پر می‌ کنند.

6-رسانه اجتماعی به کاربران در برخورد با بزرگ‌ترین چالش‌های دنیا از نقض حقوق بشر گرفته تا تغییرات جوی کمک می‌ کنند. این قابلیت رسانه‌های اجتماعی، افراد جدا اما دارای ذهنیت مشترک را دور هم جمع کرده تا با تغییرات جوی مبارزه کنند.

رسانه اجتماعی در واقع به ابزاری مهم برای ارائه فضا به عموم جهت مشارکت و تاثیرگذاری بر تصمیمات محیطی تبدیل شده اند که توسط شرکت‌ها و دولت‌های مسئول اتخاذ می‌ شوند. رسانه اجتماعی محیطی ایجاد کرده که مردم به چالش‌های محیطی محلی و موقعیت‌هایی دسترسی داشته باشند که بر جامعه جهانی تاثیر می‌گذارند.

 

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا