ایران خواستار گسترش روابط با اتحادیه اروپا در حوزه‌ فناوری‌های جدید شد

 فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیروز(شنبه) به همراه هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی متشكل ازهفت كمیسیونر اروپایی وارد تهران شد.كمیسیونرهای انرژی و آب و هوا، تحقیقات، محیط زیست، شركت ها و موسسات كارآفرینی، امور انسانی، آموزش و حمل و نقل، فدریكا موگرینی را در این سفر همراهی كردند.

دكتر سید احمدرضا علائی طباطبایی قائم مقام معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: دكتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیروز در دیدار با كارلوس موداس كمیسیونر تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا، كه در محل معاونت علمی و فناوری صورت گرفت، ضمن خوشامد گویی، ظرفیت‌های علم و فناوری ایران و پیشرفت‌های كشورمان در این حوزه را بیان كرد.
به گفته علائی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این دیدار روابط كشورها در حوزه علم و فناوری و به خصوص روابط علمی را فارغ از روابط سیاسی كشورها دانست و یادآور شد كه در سال‌های اخیر، غالبا اخبار مرتبط با ایران در حوزه هسته‌ای بوده اما ایران در حوزه‌های نانوفناوری، زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است به طوری كه بزرگترین شركت‌های فناوری اطلاعات و زیستی در منطقه، ایرانی هستند.
علائی ادامه داد: در این دیدار ستاری همچنین خواستار گسترش روابط با اتحادیه اروپا در حوزه‌ فناوری‌های جدید شد.
كمیسیونر تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا نیز از كاربردی كردن علوم پایه به عنوان یكی از مهمترین‌ اولویت‌های دوره كاری خود یاد كرد و برنامه افق 2020 اروپا را یكی از راهكارهای اجرا این مهم برشمرد.
به گفته علائی طباطبایی، كارلوس موداس بیانیه مشترك ایران و اتحادیه اروپا را به عنوان گامی مهم در توسعه ارتباطات آتی ایران و اتحادیه اروپا دانست و خواستار مشاركت ایران در سایر پروژه‌های مشترك با اتحادیه اروپا شد.
وی افزود: در این راستا، دكتر ستاری با اشاره به اهمیت اجرایی كردن مفاد بیانیه مشترك و تأكید بر بخش همكاری‌های علمی و فناوری این بیانیه، پیشرفت در علم را امری جهانی توصیف كرد و از آمادگی ایران جهت اجرایی نمودن بیانیه مشترك خبر داد.
در سفر هیات عالیرتبه اتحادیه اروپایی، بیانیه مشترك علم و پژوهش و نوآوری به امضای وزرات امور خارجه و اتحادیه اروپا رسید كه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مسؤول اجرای بخش تحقیق و نوآوری خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا