تغییرات آب و هوائی عامل انقراض دایناسورها

بحث ظهور و نابودی دایناسورها در کره زمین که برای مدتی طولانی در سراسر این سیاره زندگی می کردند ، یکی از مباحث عمده پژوهش های دیرینه شناسان و جانور شناسان در سال های گذشته بوده است . در این زمینه تاکنون  نظریات  و فرضیه های مختلفی ارائه شده و آثار و شواهد و دلایل متعددی نیز برای اثبات هر یک از این نظریات بیان شده است . در این میان برخی از مهمترین این فرضیه ها عبارتند از ، آغاز عصر یخبندان و برخورد شهاب سنگ با زمین که به دلیل ایجاد تاثیرات مخرب خود ، مسئول نابودی دایناسورها معرفی شده اند  . به تازگی گروهی از پژوهشگران در کشور شیلی در حال بررسی و مطالعه این موضوع  بوده و  در همین زیمنه مارسلو لپه Marcelo Leppe از دانشمندان مشهور این کشور اعلام کرد : " فسیل های گیاهان و جانوران کشف شده در مناطق جنوبی شیلی که در بخش ماگالنس Magallanes به دست آمده اند ، نشان دهنده سرد شدن شرایط آب و هوائی کره زمین در اواخر دوره کرتاسه هستند . "   

تغییرات آب و هوائی به وسیله نشانه ها و شواهد ژئوشیمی که  نشان دهنده  کاهش میزان و اندازه فسیل های برگ و تنه گیاهان این دوره است ، مورد مطالعه قرار گرفته  و این موضوع سبب کم شدن میزان غذا و منابع غذائی بسیاری از دایناسورهای گیاهخوار شده و به تبع آن  منابع غذائی گوشتخواران نیز محدود شد . این موارد در کنار هم سبب از بین رفتن بسیاری از گونه های دایناسورها شد .

در تصویر ارائه شده فوق که به حدود سه هفته پیش تعلق دارد ، بقایای فسیل گیاهی کشف شده از کشور شیلی دیده می شود . این تصاویر توسط موسسه پژوهش های قطب جنوب شیلی منتشر شده و نشان دهنده سرد شدن هوا و کاهش حجم و اندازه برگ ها است . محل کشف این فسیل ، منطقه ماگالانس Magallanes کشور شیلی بوده  و این بقایا به دوره کرتاسه تعلق دارند . این فسیل سندی انکار ناپذیر است که نشان می دهد در اواخر دوره کرتاسه ، آب و هوای عمومی زمین تغییر کرده و به شدت سرد شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا