استفاده از رشته‌های پلیمری برای تولید نانوبرس‌ها

به زودی شاهد فناوری خواهید بود که در آن از لایه‌ای حاوی پرزهای نانومقیاس برای دفع لک و آلودگی استفاده خواهد شد. این پوشش می‌تواند روی سطح لنز دوربین عکاسی قرار گیرد تا همیشه آن را تمیز نگه دارد. نام این پوشش، نانوبرس پلیمری است که مانع از تجمع آلودگی‌ها می‌شود.
این کار شباهت زیادی به چمن‌کاری در زمین گلف دارد. محققان دانشگاه درکسل نشان دادند که این ایده می‌تواند تبدیل به محصول شود.
تاکنون برس‌های پلیمری از دو روش اصلی ساخته می‌شدند که عبارتند از روش جوانه زنی و کاشت روی سطح. در روش جوانه‌زنی، دانه‌ها روی سطح قرار داده می‌شوند تا رشد کنند و در روش کاشت، رشته‌ها به محل مورد نظر برای کاشت منتقل می‌شوند.
در مقاله‌ای که در نشریه Nature Communication منتشر شده، محققان روش جدیدی برای این کار ارائه کردند. در این روش امکان کنترل شکل برس‌ها و شکنندگی آن‌ها وجود دارد.
کریستوفر لی و همکارانش، بلورهای پلیمری دو بعدی را روی سطح رشد دادند. زمانی که این ورق روی زیرلایه چسبید، بلورها حل می‌شوند و زنجیره پلیمری باقی مانده، تشکیل رشته‌های این نانوبرس را می‌دهد.
این نانوبرس‌های پلیمری کاربردهای وسیعی دارند؛ برای مثال می‌توان از آن‌ها برای حرکت دادن یک جسم روی سطح با کمترین اصطکاک استفاده کرد. یکی از مهمترین کاربردهای این ساختار آن است که می‌توان سطح را تمیز نگه داشت.
از نانوبرس‌های پلیمری می‌توان برای پوشش‌دهی سطوح مختلف نظیر عینک‌ها، لنزها، قایق‌ها و ادوات پزشکی استفاده کرد.
مقدار نسبی اصطکاک نانوبرس را می‌توان با سفتی و طول رشته‌ها تنظیم کرد. همچنین فاصله رشته‌ها از هم نیز می‌تواند در تغییر اصطکاک نهایی نانوبرس نقش داشته باشد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،این روش اهمیت زیادی دارد چرا که در آن امکان کنترل ویژگی‌‌های مختلف نانوبرس فراهم است. محققان در این مقاله، روشی برای تولید ساختارهای متراکم از این نانوبرس‌ها ارائه کردند که می‌توان از آن به عنوان روان‌ساز استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا