ظرفیت 40000 مگاواتی کشور برای تولید برق از انرژی باد

مهندس مصطفی ربیعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی های نو در کشور، گفت: انرژی های نو با تعریفی که ما از آن ارایه می کنیم در دنیا به انرژی های تجدیدپذیر معروف است و به انرژی های اطلاق می شود که پایان پذیر نیستند. نفت و گاز جزو منابع تجدیدناپذیر قلمداد می شوند. وقتی یک مترمعکب گاز مصرف می شود بخشی از آن به انرژی و بخشی به گازهای آلاینده تبدیل می شود و برای ابد از چرخه انرژی طبیعت خارج می گردد. نفت و گاز علاوه بر اینکه می توانند به عنوان منبع انرژی گرمایی مورد استفاده قرار گیرند، قابلیت به کار گیری در صنایع مختلف با ارزش افزوده هزاران برابر را دارند. به این دو دلیل اصلی که ذکر کردم، تمام دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در حرکت هستند.

مدیر آگاه سازی و امور بین الملل سازمان انرژی های نو (سانا) افزود: هم اکنون تعداد نیروگاه های فسیلی در دنیا در حال کم شدن است و استفاده از منابع خدادادی انرژی که به رایگان در اختیار همه قرار گرفته، روز به روز گسترش می یابد. بسیاری از کشورها برنامه ریزی کرده اند که تا سال 2030، در حدود 30 درصد از برق موردنیازشان را از طریق انرژی های نو تامین کنند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و می بایست به سمت بهره برداری بیشتر از این انرژی ها حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو از 20 سال پیش به فکر استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر افتاد و سازمان انرژی های نو را به این منظور ایجاد کرد. وظیفه این سازمان اجرای پروژه های کوچک، انتقال فناوری و انجام مطالعات در زمینه انرژی های نو است. سازمان ما، هم اکنون در 5 زمینه اصلی انرژی های نو یعنی انرژی خورشید، باد، زمین گرمایی، زیست توده و هیدروژن فعالیت می کند. بعد از گذشت چندین سال، حالا می توان گفت که قدم های موثری در این زمینه برداشته ایم. فراموش نکنیم که ما یک کشور نفت خیز هستیم و ورود به این عرصه در حالی که نزدیک به 92 درصد برق کشور از منابع فسیلی تامین می شود، کار دشواری بود.

ربیعی یادآور شد: در حال حاضر دو نیروگاه بزرگ بادی در کشور وجود دارد یکی در منجیل و دیگری در بینالود. و نیز قراردادهای زیادی با بخش خصوصی در این زمینه منعقد شده است. کار دیگری که در ارتباط با انرژی باد، انجام شده، تدوین اطلس باد کشور است. ما در 110 نقطه کشور دکل های بادسنجی نصب و به مدت 2 تا 3 سال دیتابرداری کردیم. به صورت دیجیتال و بر اساس روز و ماه و سال، میزان پتانسیل باد مناطق مختلف کشور، جهت باد، سرعت باد، رطوبت باد و… را اندازه گیری کردیم که اطلاعات آن به رایگان در سایت سازمان موجود است. در محاسباتی که انجام دادیم به ظرفیت 40000 مگاوات تولید برق از انرژی باد رسیدیم.

مدیر آگاه سازی و امور بین الملل سازمان انرژی های نو (سانا)، افزود: در زمینه انرژی خورشیدی کارهای بسیار خوبی انجام شده که از آن جمله می توان به برق رسانی روستایی اشاره کرد. در این راستا، روستاهای دورافتاده را که امکان برق رسانی از طریق شبکه برای آنها وجود نداشت، به سیستم های فتوولتائیک مجهز کردیم و با هزینه دولت به هر خانه 1.5 کیلووات برق دادیم.

وی در ادامه گفت: در زمینه انرژی زمین گرمایی در شمال غرب کشور و منطقه سبلان 20 حلقه چاه 3000 متری حفر کردیم و در حال حاضر در فاز احداث نیروگاه قرار داریم. در زمینه زیست توده نیز در کل کشور برای شهرداری ها، کارگاه های آموزشی گذاشتیم و نحوه اصولی دفن زباله ها را به آنها توضیح دادیم و اینکه چگونه می توان از این زباله ها، بیوگاز گرفت. الان دو نیروگاه خصوصی در شیراز و مشهد وجود دارد و به تازگی نیز اولین نیروگاه زباله سوز تهران با ظرفیت 200 تن در روز افتتاح شد. در زمینه پیل سوختی نیز پروژه های زیادی با دانشگاه ها تعریف شده است و در انواع روش ها با هر دانشگاهی یک پروژه را جلو بردیم. الان ما پرایدی داریم که با پیل سوختی کار می کند.  

ربیعی خاطرنشان کرد: ما یک دفتری داریم به نام دفتر تحقیقات. معاونت علمی ریاست جمهوری هم ستادی دارد به نام ستاد فناوری انرژی های نو. در حال حاضر این دو در هم ادغام شده و مجموعه حاصل، هم در حکم دفتر تحقیقات ماست و هم زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می کند. در آنجا اولویت های پژوهشی در زمینه انرژی های نو، تعریف شده و پژوهشگران و دانشجویان می توانند به آن مراجعه کرده و هریک از این زمینه ها را که مایل به فعالیت باشند، انتخاب کنند چراکه پایه اصلی انرژی های نو، بحث تحقیقات است و در این زمینه از کمک دانشگاهیان می توان بسیار بهره برد.       

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا