خارمریم، دشمن بیماری‌های کبدی

محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به مشخصات گیاه‌شناسی خارمریم، اظهار کرد: خار مریم گیاهی است، بوته‌ای و خاردار که به خانواده کاسنی تعلق دارد و ارتفاع آن به 60 سانتیمتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه این گیاه برگ‌های بیضی پهن دارد که با لکه‌های سفید رنگ مشخص می‌شود، افزود: حاشیه برگ‌های دندانه‌دار است که انتهای دندانه‌ها به خارهای زرد ختم می‌شود.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در حوزه گیاهان داروئی، تصریح کرد: این گیاه در مناطق مختلف ایران کاشته می‌شود و به صورت خودرو در کرندغرب، آبادان، بوشهر، کازرون، برازجان، گرگان، گنبد، مازندران، کلاردشت، آذربایجان، لرستان و خوزستان دیده می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه برگ، گل، دانه و در برخی موارد ریشه آن مورد استفاده است، تاکید کرد: در شیمی گیاه ماده‌ای به نام تیرامین گزارش شده که ماده‌ای مشابه هرمن آدرنالین است و این ماده بیشتر در دانه آن وجود دارد و خاصیت بند آوردن خونریزی دارد.

وی با اشاره به خواص دارویی و درمانی این گیاه، افزود: مصرف دانه آن به صورت دم کرده یا تنطور باعث بند آوردن خونریزی می‌شود و ریشه، برگ و گل آن اشتهاآور، مقوی و تب‌بر بوده و در بیماری‌های کبدی و طحال، یبوست، سنگ صفرا، درد نیمه‌سر و ناراحتی‌های کیسه صفرا کاربرد دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در حوزه گیاهان داروئی، با اشاره به میزان و نحوه مصرف گفت: در عصاره الکلی0/2 تا 0/3 گرم در روز و مقدار خوراک دانه آن 2 گرم در روز است و برای تهیه دم کرده برگ و گل از 20 گرم گیاه خشک در 1 لیتر آب یا یک قاشق مربا خوری در نصف لیوان آب جوش استفاده می‌شود.

پویان خاطرنشان کرد: مصرف عصاره الکلی حتما با مقدار مشخص شده باید صورت گیرد، مصرف بیش ازحد ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

وی یادآور شد: افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند نباید به طور هم زمان از این گیاه استفاده نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا