تولید آسفالت با مقاومت و طول عمر بیشتر

سیناپرس:  مهندس علی اصغر روغنی زاد، عضو هیات علمی دانشكده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیركبیر و مجری طرح در گفت وگو با خبرنگار سیناپرس افزود:  از آنجایی كه قیر خاصیت چسبندگی و جلوگیری از نفوذ آب دارد اما استحكام کم آن در مقابل فشار، تنش های گوناگون، مرور زمان و عوامل جوی كه به دلیل حرارت زیاد در مراحل استحصال ایجاد شده، سبب خرابی سریع جاده های ساخته شده به وسیله قیر می شود ما را به سمت اصلاح قیر هدایت كرد.

وی در ادامه با اشاره به اینكه قیر یکی از مهمترین مواد مورد استفاده در راه سازی است، تصریح كرد: پس از انجام مراحل تحقیقاتی متوجه شدیم با به كارگیری مواد میكرونیزه معدنی با پوشش مناسب از تركیبات آلی مختلف مانند اسید استئاریك، استئارات كلسیم، استئارات روی، رنگ های آلی و . . . می توان ضعف های به وجود آمده در قیر را برای راهسازی جبران كرد و نهایتا از بین این مواد، كربنات كلسیم (پودر سنگ) با دانه بندی ریز را انتخاب کردیم.

مهندس روغنی زاد با بیان این كه كاهش درجه نفوذ، نقطه نرمی و افزایش ویسکوزیته كینماتیكی از خواص قیر اصلاح شده می باشد، افزود : پس از تائید فرمولاسیون اصلاح شده در آزمایشگاه آن را در محورهای مختلف مانند بخشی از اتوبان فداییان اسلام ،بندر ماهشهر ، در تقاطع اتوبان های شهید بابایی و شهید صیاد شیرازی تهران مورد آزمایش قرار دادیم.

 وی در ادامه با اشاره به اینكه كه همه نتایج مورد بررسی از آزمایش های مطلوب گزارش شده است، خاطرنشان كرد: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کربنات کلسیم پوشش دار در دمای اختلاط با قیر بر هم کنش كرده و سبب بهبود چسبندگی قیر به مصالح ساختمانی می شود و علاوه بر این حضور ذرات کربنات کلسیم سبب تکمیل دانه بندی مصالح شده و تأثیر قابل ملاحظه ای برپدیده قیرزدگی در مناطق گرمسیری می گذارد.

مهندس روغنی زاد اظهار كرد: روی قیر کارهای علمی زیادی انجام شده است اما افزودن P.C.C به قیر می تواند به عنوان یک روش ساده و ارزان در مقایسه با روش هایی همانند استفاده از پلیمرها، برای افزایش کارایی قیر در صنعت آسفالت به کار گرفته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر درباره حمایت های مالی ارگانهای دولتی و خصوصی گفت: متاسفانه هیچ پشتیبانی از این طرح نشده و ما هم این کار را متوقف کردیم،بنده بعد از 10سال با حقوق خود م توانستم این افزودنی را ساخته و به قیر اضافه کنم اما در خصوص تجاری سازی و حمایت مالی هیچ کمکی صورت نگرفته است در حالی که مقام معظم رهبری تاکید بر تجاری سازی طرح ها و ایده ها داشته اند.

وی افزود: ما کارهای تحقیقاتی را انجام داده ایم اکنون نباید به دنبال وام و کارهای اداری باشیم.به عنوان مثال بنده بعداز 50سال کارتحقیقاتی در شرایط سنی نیستم که بخواهم به دنبال پول گرفتن در ادارت بچرخم.به عقیده من همانگونه که دکتر ستاری از  مراکز رشد و فناوری حمایت کردند ،بهتر است بیایند و به دانشگاه ها سری بزنند و از این طرح های کاربردی نیز حمایت کنند.

مهندس روغنی زاد در پایان تاکید کرد: حمایت مسئولین ما را از نگرانی ها در می آورد و درنهایت به دستور مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی خواهیم رسید و امیدواریم که این اتفاق مهم رخ دهد.البته به عقیده من راه یکه دکتر روحانی در پیش گرفته اند نتایح مطلوبی به همراه خواهد داشت.

همچینین ما کارهایی در زمینه کشاورزی باتوجه به کمبود منابع آبی در کشورو برای رفع نیازهای کشاورزی هم انجام داده ایم که منتظر نتیجه آن هستیم .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا