میلیون ها کودک از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند

سیگارهای الکترونیکی در حقیقت به عنوان جایگزینی برای ترک عادت به مصرف دخانیات ساخته شدند ولی عملا در میانه مسیر، راه خود را گم کردند زیرا ابتدا مشخص شد که این تجهیزات، چندان امن و بی خطر نیستند و برخی از دانشمندان نیز آنها را سرطان زا دانستند؛ از سوی دیگر نیز عملا اعتیاد به این سیگارهای الکترونیکی نیز به عنان مشکلی جدید، گریبان جوامع را گرفت.

محققان معتقدند که مشکل اصلی از کودکان و نوجوانان نیست بلکه بزرگسالان به عنوان الگوهایی نامناسب جهت ارائه چنین بحرانی مقصر هستندas

حال آمار منتشر شده حاکی از عمیق شدن این بحران است. بر اساس آمارهای به دست آمده از مصرف سیگارهای الکترونیکی مشخص شده است که بخشی قابل توجه از مخاطبین این سیگارها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. آمار مصرف سیگارهای الکترونیکی توسط این گروه سنی در سال 2011 میلادی تنها برابر با 1.5 درصد بود ولی این رقم در سال جاری میلادی به 16 درصد رسیده است. این امر یعنی رشدی یک هزار و 66 درصدی در طول بازه زمانی پنج ساله.

البته ممکن است واقعیت به مراتب بدتر از این باشد زیرا تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن آمار خود با مشکلات و محدودیت هایی نیز مواجه بوده اند. برای نمونه آمار به دست آماده تنها از مدارس دولتی و خصوصی کسب شده اند در حالی که تعدادی از این کودکان در محیط های آموزش خانگی حضور دارند و همچنین جوانان ترک تحصیلی و اخراجی که بیشتر در خطر این تهدیدها قرار دارند نیز در بطن این تحقیق قرار نداشته اند.

با این حال محققان معتقدند که مشکل اصلی از کودکان و نوجوانان نیست بلکه بزرگسالان به عنوان الگوهایی نامناسب جهت ارائه چنین بحرانی مقصر هستند. به این ترتیب در صورتی که در یک خانواده، کسی به سراغ دخانیات نرود، احتمال رفتن کودکان آن خانواده به سراغ داخانیات (الکترونیکی یا واقعی)، کمتر خواهد بود.

 

منبع: Gizmodo
ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا