ورود ناسا به دنیای خودروسازی

سیناپرس: آژانس فضانوردی آمریکا و شرکت خودروسازی نیسان ژاپن در توافقی بی سابقه تلاش می کنند نسل جدیدی از خودروهای خوکار بدون نیاز به راننده را تولید کنند.

این توافق نامه همکاری که 5 سال به طول می انجامد به تازگی منعقد شده که شامل تحقیق و توسعه سیستم های متحرک خودکار و قابلیت های تجاری آنها می شود.

بر اساس این توافق نامه دانشمندان ناسا در مرکز تحقیقات ایمز و مهندسان نیسان در مرکز تحقیقات سیلیکن ولی همکاری های مشترکی در زمینه طراحی سیستم های متحرک خودکار انجام می دهند.

اگرچه در ظاهر این نوع از همکاری ها چندان منطقی به نظر نمی رسد اما واقعیت این است که ردپای ناسا را می توان طی 40 سال گذشته در تجارت پرسود خودرو جستجو کرد. تنها کافی است نخستین ماه نورد ناسا را به یاد آوریم که در مأموریت آپولوی 15 در سال 1971 راهی ماه شد.

از آن زمان به بعد آژانس فضانوردی آمریکا در حال طراحی و تولید نسخه های پیچیده ای از خودروهای مناسب گشت زنی در ماه و سایر سیارات بوده است که از آن جمله می توان به مریخ نورد "کنجکاوی" اشاره کرد که با سوخت اتمی کار می کند. البته این خودرو 6 چرخ دارد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی نیسان در این باره می گوید: همکاری ناسا و نیسان – یکی در مسیر فضا و دیگری در مسیر زمین – به واسطه چالش های مشابهی شکل گرفته است. این همکاری در راستای برنامه نیسان برای طراحی و تولید خودروهای خودکار ایمن و قابل اطمینانی است که به زودی کار تولید آنها آغاز و برای فروش در حد فاصل سالهای 2016 تا 2020 آماده می شود.

نیسان اعلام کرده که این همکاری بر روی ساخت سیستم های خودکار حرکتی، تعامل انسان و ماشین، برنامه های کاربردی مبتنی بر شبکه و نرم افزار تحلیلی متمرکز است که هم در زمین و هم در فضا قابلیت استفاده را داشته باشد.

هدف نهایی این توافق نامه تولید خودروهای مفهومی با ضریب آلایندگی صفر است که بتوانند به طور خودکار مسیر مناسب را در شرایط سخت رانندگی نظیر سطوح ناهمواره مریخ یا خیابان های مملو از خودروهای گرفتار در ترافیک تشخیص دهند.