سالروز فتح فضا به دست بشر

طی 16 سال گذشته و به پاسداشت رویداد مهم پای گذاشتن نخستین انسان به فضا، در روز 12 آوریل (24 فروردین) هر سال مراسمی به نام «شب یوری» برگزار شده است و امسال نیز این مراسم که با جشن مفصی همراه است در بیش از 50 کشور جهان برگزار می شود. دعوت از فضانوردان برجسته سالهای نه چندان دور و همچنین بحث و تبادل نظر درباره تازه ترین دستاوردهای مربوط به حوزه فضا و اکتشافات کیهانی از جمله بخشهای مهم تشکیل دهنده  این مراسم به شمار می آیند.

  • او در این سفر 108 دقیقه ای سوار بر فضاپیمای ووستوک یک از زمین جدا و به مدار زمین رفت.

نکته جالب توجه درخصوص سالروز سفر نخستین فضانورد به فضا، همزمانی آن با پرتاب نخستین شاتل فضایی است. در واقع 20 سال پس از سفر گاگارین به مدار زمین، نخستین شاتل فضایی نیز پرتاب شد تا بشر دوره تازه ای از مأموریتهای فضایی خود را در مدار پایین زمین آغاز کند.

یک روز پس از سفر گاگارین به مدار زمین نام او تیتر نخست روزنامه های سراسر جهان شد. نام و عکس و بزرگ او در سراسر جهان منتشر شد تا تاریخ گاگارین را به عنوان نخستین فضانورد تاریخ به شمار آورد. او در این سفر 108 دقیقه ای سوار بر فضاپیمای ووستوک یک از زمین جدا و به مدار زمین رفت.

این موفقیت تاریخی نه تنها برای شوروی سابق بلکه برای گاگارین جوان که خنده های او پس از بازگشت به زمین زبانزد خاص و عام بود دستاوردهای جهانی چشمگیری به همراه داشت به طوریکه او توانست به بالاترین درجات نظامی در ارتش این کشور دست یابد. به رغم اینکه گاگارین بارها تقاضای سفر دوباره به فضا را مطرح کرد اما با مخالفت مسؤولان ارشد شوروی سابق روبرو می شد. البته او در نهایت به عنوان یکی از فضانوردان شاخص برنامه شوروی سابق برای فرود در ماه برگزیده شد هر چند این اتفاق هیچ گاه روی نداد.

در نهایت یوری گاگارین در سن 34 سالگی و در حین انجام یکی از پروازهای آموزشی معمول خود کشته شد.

مترجم:مهدی پیرگزی

منبع: nasa/imdb

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا