گامی دیگر به سمت درمان سرطان و آلزایمر با دستاورد جدید

 این یافته‌ها همچنین می‌توانند برای درمان همه سرطان‌های مقاوم به شیمی‌درمانی کاربرد داشته باشند.حدود یک قرن است که بزرگ‌ترین چالش در درمان بیماری‌های مغزی، کشف راهی برای انتقال ایمن داروها از میان سد خونی مغزی بوده است. این سد مغزی از یک لایه سلول‌های خاص موسوم به سلول‌های اندوتلیال تشکیل شده که رگ‌های خونی را می‌پوشاند و از مغز در برابر مواد ناخواسته محافظت می‌کند. این سلول‌ها همچنین به طور منتخب به مولکول‌های مورد نیاز برای عملکرد مغز از جمله اسیدهای آمینه، اکسیژن، قند و آب اجازه ورود می‌دهند.

محققان دانشگاه کرنل گزارش داده‌اند یک داروی تایید شده توسط سازمان دارو و غذای آمریکا موسوم به Lexiscan که در تصویربرداری قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیرنده‌های آدنوزین را که در سلول‌های سد خونی مغزی بیان می‌شوند، فعال می‌کند. به گفته محققان، می‌توان سلول‌های سد خونی را برای زمان کوتاهی باز کرد تا داروها بتوانند به مغز برسند.

محققان توانستند داروهای شیمی‌درمانی را به همراه مولکول‌های بزرگ مانند پادتنی که به پلاک بیماری آلزایمر می‌چسبد، به مغز موش‌ها منتقل کنند.

آنها برای آزمایش کاربری این سیستم انتقال دارو، یک مدل سد خونی مغز انسان را با استفاده از سلول‌های اولیه اندوتلیال ساخته و دریافتند که داروی Lexiscan این سد را به شیوه مشابه مغز موش‌ها باز کرد.

محققان کشف کردند که پروتئین P-glycoprotein در سلول‌های اندوتلیال مغز انسان به شدت فعال است و ورود بیشتر داروهای منتقل‌ شده به مغز را مسدود می‌کند. داروی Lexiscan فعالیت این پروتئین و عملکرد آن را مختل می‌کند.این پروتئین علاوه بر آن توسط بسیاری از انواع مختلف سرطان‌ها فعال شده که آن‌ها را در مقابل شیمی‌درمانی مقاوم می‌سازد.به گزارش ایسنا، این یافته‌ها در مجله Clinical Investigationo منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا