سازمان محیط زیست با فروشندگان مار،لاک پشت و سمندر برخورد می کند

مجید خرازیان مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: خرید و فروش مار، لاک پشت و سمندر لرستانی برای سفره هفت سین هیچ توجیهی ندارد بنابراین از مردم درخواست داریم تا از خرید این گونه خود داری کنند زیرا در صورت نبود تقاضا عرضه هم صورت نمی گیرد.

وی اظهار کرد: ادارات کل محیط زیست در استان ها به عنوان ضابطان قضایی با عرضه کنندگان این گونه ها مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

خرازیان مقدم درباره خرید ماهی قرمز گفت: خرید ماهی قرمز برای سفره های هفت سین یک سنت است اما مار و لاک پشت هیچ توجیهی ندارد به ویژه اینکه برخی از گونه های لاک پشت که در بازار شب عید عرضه می شود مانند لاک پشت گوش سرخ بومی کشور نیست و قطعا مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی لاک پشت برکه ای که گونه ای بومی و در خطر انقراض است نیز در میان این حیوانات دیده می شود.

وی درباره ماهی قرمز افزود: خرید ماهی قرمز یک سنت است اما از شهروندان درخواست داریم بعد از پایان عید نوروز این ماهی ها را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه های مهاجم تبدیل می شوند و به محیط زیست آسیب وارد خواهند کرد.

خرازی مقدم ادامه داد:بهتر است این ماهی ها را در استخر پارک ها و یا اماکنی که برای این کار در نظر گرفته شده است رها سازی کنند. 

همچنین دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست این آمادگی را دارد تا این گونه های جمع شده در سطح شهر را تحویل و بعد در زیستگاه های خودشان رها کنند که طی نامه ای به ادارات کل استان ها این آمادگی در آنها هم وجود دارد.

وی درباره گونه های غیر بومی گفت: گونه های غیر بومی جمع آوری شده را هم تا جایی که ظرفیت داشته باشیم نگهداری می کنیم درغیر اینصورت به مراکز متقاضی که شرایط نگهداری داشته باشند، فرستاده می شود.

چند سالی است در آستانه عید نوروز شاهد عرضه برخی گونه های جانوری مانند مار، لاک پشت و سمندر لرستانی هستیم که هیچ تناسبی با سنت دیرینه ما ایرانی ها ندارد، متاسفانه برخی گونه ها در خطر انقراض هستند که جلوگیری از این کار نیازمند فرهنگ سازی است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا