فعالیت های فضایی در دانشگاهها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می شود

دکتر حسین بلندی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پروژه های فضایی که در دانشگاه ها انجام می شود با هزینه تمام شده کمتری نسبت به سایر دستگاه ها و سازمان ها انجام می شود و پیشرفت در دانشگاه های کشور بسیار سریعتر است.

وی افزود: اکنون دانش طراحی انواع ماهواره ها در کشور وجود دارد و می توانیم هرنوع ماهواره را در کشور طراحی کنیم.

بلندی ابراز امیدواری کرد که بتوان با رویکرد مثبت دولت بخشی از دستاوردهای جدید در حوزه فضایی را ارایه کرد.

ایران در 10 سال گذشته از دانشگاهیان برای توسعه فناوری های فضایی بهره برده است.

تولید و بهره برداری از ماهواره های دانشجویی از جمله گام هایی است که در این راستا برداشته شده است.

ماهواره های فجر، آت- ست امیرکبیر، شریف ست و تدبیر و رصد از جمله ماهوره های معروفی هستند که به سفارش نهاهای متولی صنعت هوافضا و به دست دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور ساخته شده است.

***ارایه نمونه عملیاتی ماهواره ظفر تا نیمه نخست 94

رییس مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت گفت: نمونه عملیاتی ماهواره ظفر تا نیمه نخست سال آینده به سازمان فضایی ایران ارایه می شود.

این ماهواره دارای طول عمر مداری یک و نیم سال است .همچنین این ماهواره با وزن ۹۰ کیلوگرم دارای طیف رنگی و سیستم تعیین موقعیت جی.پی.اس ، او.دی.اس و سیستم رهگیری است.

بلندی گفت : این ماهواره قادر است با ۲۵۶ کاربر برای دریافت و ارسال داده های فضایی ارتباط برقرار کند. این ماهواره مجهز به دوربین های رنگی و قادر به تصویر برداری از سطح زمین است.

وی افزود: تصاویر ارایه شده از طریق ماهواره ظفر می تواند در پایش ذخایر نفت، معادن، بررسی جنگل ها، بررسی زمین های شور و قلیایی، بررسی آفات گیاهی و استفاده از تصاویر به منظور بررسی بحرانهای طبیعی به کار برده شود .

وی گفت ماهواره های سنجشی با توجه به نوع اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می دهند در برنامه ریزی های دستگاههای مختلف از جمله محیط زیست مانند پدیده ریزگردها نقش مهمی دارند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا