بازسازی مدل سه بعدی دیجیتال جمجمه متعلق به قرن هجدهم

تیمی از پژوهشگران اسکاتلندی در مطالعات جدید خود موفق به بازسازی مدل سه بعدی  دیجیتال جمجمه ای متعلق به قرن هجدهم میلادی شده اند. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، جمجمه فوق الذکر متعلق به مجموعه آثار یک موزه ساخته شده در  اوایل قرن نوزدهم است و بر اساس اسناد  مرتبط با این موضوع؛ این جمجمه در منطقه ای کشف شده است که به عنوان بخشی از یک میدان جنگ قدیمی که در حدود دویست و هفتاد و یک سال پیش رخ داده بود ، شناخته می شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد که در قسمت فوقانی این جمجه یک زخم ایجاد شده است که علت ایجاد آن  ؛ ورود یک گلوله تفنگ فتیله ای است.  یک  زخم هم در پشت جمجمه وجود دارد که محل خروج گلوله است.

بر اساس مستندات تاریخی،  در آن جنگ مردم کوهستانی کشور اسکاتلند رو اندازهای خود را به دور بازوی چپشان پیچیده و به صورت خمیده و سر فرود آورده به نیروهای وفادار بریتانیا حمله کردند. گفتنی است بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد که در قسمت فوقانی این جمجه یک زخم ایجاد شده است که علت ایجاد آن  ؛ ورود یک گلوله تفنگ فتیله ای است.  یک  زخم هم در پشت جمجمه وجود دارد که محل خروج گلوله است.

در همین رابطه درک الکساندر ؛ مدیر خدمات باستان شناسی از مرکز تراست ملی اسکاتلند در یک گزارش مطبوعاتی گفت: ما نمی توانیم بگوییم که آیا جمجمه متعلق به یک طرفدار سلطنت جیمزاول پادشاه مخلوع انگلیس است و یا به یکی از نیروهای دولتی تعلق دارد اما صدمه به بالای سر می تواند به راه های مختلفی تفسیر شود. این زخم می تواند متعلق به کسی باشد که، سرش رو به پایین بوده، در حالی که به سمت جلو حرکت می کرده و نگاهش به زمین  دوخته شده بود . یک نظریه دیگر که می تواند نوع آسیب دیدیگی این جمجمه را تفسیر کند ، این است که گلوله در حالی به سمت این فرد شلیک شده بود که وی در حالت چهار دست و پا در حال حرکت روی زمین بوده است.

بازسازی مدل سه بعدی  دیجیتال این جمجمه برای پژوهشگران امکان مطالعه دقیق تر و همراه با جزئیات این جمجمه را فراهم کرده و به این ترتیب دانشمندان قادر به بررسی ویژگی های ساختاری ساکنان این منطقه در قرن هجدهم میلادی خواهند بود.

منبع: nts.org.uk

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا