کاهش وزن در مردان با اسپری استنشاقی اوکسی توسین

پیش از این مطالعاتی در مورد تاثیر هورمون اوکسی توسین بر روی عادت های تغذیه ای حیوانات به انجام رسیده بود. این مطالعات نشان می داد که این هورمون می تواند به کاهش کالری مصرفی این جانوران بیانجامد.

اما پژوهشگران این بار به سراغ انسان ها رفتند. در این مطالعه 25 مرد سالم حضور داشتند. میانگین سنی این افراد 27 سال بود. سیزده نفر از این افراد دارای وزنی متعادل و 12 نفر نیز دارای اضافه وزن و یا چافی بودند. به این افراد به صورت تصادفی اسپری استنشاقی اوکسی توسین و یا دارونما (اسپری بدون تاثیر) داده شد.

یک ساعت بعد این افراد صبحانه خود را صرف کردند. این افراد صبحانه را از منوی غذایی که به آنها داده می شد انتخاب می کردند. پس از صرف صبحانه، دانشمندان به ارزیابی میزان کالری مصرفی هر یک از این افراد پرداختند. این آزمایش یک بار دیگر تکرار شد و این بار جای کسانی که اسپری اوکسی توسین دریافت کرده بودند و کسانی که دارونما را استنشاق کرده بودند تغییر یافت.

نتایج نهایی نشان می داد که مردانی که اوکسی توسین دریافت کرده بودند به صورت متوسط 122 کالری و نیز 9 گرم چربی کمتر نسبت به کسانی که دارونما را استنشاق کرده بودند مصرف می کردند. همچنین اوکسی توسین سبب افزایش استفاده بدن از چربی های ذخیره شده به عنوان منبع انرژی می شود. افزون بر این، اوکسی توسین هیچ گونه عارضه جانبی خاصی نشان نمی داد.

یکی دیگر از جنبه های این مطالعه این بود که اوکسی توسین هیچ گونه تاثیری بر اشتهای افراد (طبق ادعای خودشان) و نیز میزان هورمون های تنظیم کننده اشتها (بر اساس ارزیابی صورت گرفته از نمونه خونی) نداشت. به این ترتیب هنوز مشخص نیست که سازوکار تاثیر اوکسی توسین بر کاهش تمایل برای مصرف کالری و چربی چیست.

در مطالعات قلبی مشخص شده بود که اوکسی توسین موجب ایجاد تغییراتی در مسیرهای عصبی کاهش دهنده اشتها می شود. با توجه به اینکه عامل جنسیت نقش مهمی در کارکرد این هورمون دارد، باید تاثیر آن بر روی زنان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا