تولید برق از تفاوت شوری محلول های آبی

نتایج پژوهشی از محققین کشورمان توان بالای تولید انرژی الکتریکی از روش آخر را مورد بررسی و تایید قرار داده است.

دنیای امروز با مشکلات متعددی در خصوص استفاده از منبع اصلی انرژی خود یعنی سوخت های فسیلی روبرو است. کمبود این سوخت ها، محدودیت های اقتصادی و اجتماعی مربوط به استخراج آن ها در کنار آلودگی های روزافزون زیست محیطی که استفاده از این گونه سوخت ها در پی دارد، دنیا را بیش از هر زمان دیگری نیازمند منابع جدید و تجدیدپذیر انرژی نموده است.

این گونه منابع تجدیدپذیر مدتی است که در کشورهای مختلف به تولید اقتصادی رسیده و از میان آن ها می توان به انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زمین گرمایی و موارد دیگر اشاره کرد. ولی از میان همه این موارد نوعی منبع انرژی وجود دارد که کمتر بدان پرداخته شده و آن انرژی الکتریکی حاصل از «اختلاف غلظت شوری» یا اصطلاحا SGP است.

این روش تامین انرژی که در آن از طریق اختلاط دو محلول آب حاوی غلظت های مختلف نمک، الکتریسیته تولید می شود، توسط محققینی از دانشگاه شهید بهشتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

روش های متفاوتی برای تولید انرژی از اختلاف غلظت شوری آب ارائه شده است که تقریبا اغلب آن ها معکوس روش هایی هستند که برای نمک زدایی مورد استفاده قرار می گیرند، روش هایی نظیر «اسمز معکوس» و «الکترودیالیز». پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی در مطالعه خود که نتایج آن در فصل نامه «محیط شناسی» دوره 40 شماره 3 منتشر گردیده است، از یک پایلوت آزمایشگاهی معکوس الکترودیالیز که حاوی محلول آب نمک با غلظت های متفاوت بوده است، استفاده نموده اند. این محققین تاثیر سه پارامتر غلظت، دما و دبی (مقدار محلول جریان یافته در واحد زمان) را بر روی وضعیت انرژی برق تولیدی مورد بررسی قرار داده اند.

نتایج مطالعه نشان داد که هر سه عامل بررسی شده، با قطعیت بالایی در تولید توان الکتریکی حاصله تاثیرگذار هستند. ولی از میان آن ها عامل غلظت بیشترین اثر را در تولید انرژی دارد. به علاوه نتایج آزمایش نشان داد که هر چه دبی محلول بیشتر شود، توان الکتریکی تولیدی در دماها و اختلاف غلظت های مختلف، افزایش می یابد.

طبق اظهار دانشمندان مسئول این پژوهش، نتایج این آزمایش نشان دهنده قابلیت بالای این سامانه برای تولید انرژی الکتریکی پاک از اختلاف غلظت شوری دو محلول است و امکان به کار گیری آن در سیستم هایی همچون تاسیسات آب شیرین کن میسر می باشد.

قابل ذکر است تاسیسات آب شیرین کن معمولا پساب هایی تولید می کنند که این پساب ها به دلیل وجود املاح با غلظت بالا، معضلات و نگرانی های زیست محیطی بسیاری را در سطح جهانی مطرح نموده اند.

همچنین در خصوص قابلیت های بالای این روش تولید انرژی، می توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از رودخانه های آب شیرین در سطح جهان، در دریا تخیله می شوند و اختلاف غلظت املاح بین آب رودخانه و دریا، توان بالقوه ای برای تولید انرژی الکتریکی به میزان 6.2 تراوات را فراهم می نماید. این میزان حدود 20 درصد کل انرژی مصرفی در جهان است!

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید.