کشف شهر باستانی در یونان

پژوهشگران و باستان شناسان پروژه مطالعاتی دیروس Diros موفق شدند بقایای شهری باستانی موسوم به  Ksagounaki  و مجموعه قبرستانی آن را در نزدیکی مدخل ورودی غار Alepotrypa در جنوب یونان کشف کنند .

به اعتقاد کارشناسان ، این غار باستانی که یک غار بسیار بزرگ و زیر زمینی است می تواند همان شهر افسانه ای ذکر شده در اساطیر یونان باشد که در زیر زمین وجود  داشت . بررسی های باستان شناسان نشان می دهد که این غار یک مرکز سکونتی مهم و در دوران نوسنگی و عصر برنز بوده و همچنین اهمیت مذهبی زیادی در آن روزگار داشته است .

گفتنی است به تازگی در نزدیکی این محل ، یک تدفین دو نفره کشف شده است که متعلق به 6 هزار سال پیش بوده و در آن دو اسکلت به صورتی که یکی از آن ها ، دیگری را در آغوش گرفته است ،  دفن شده بودند .

در همین زمینه ویلیام پارکینسون William Parkinson ، کارشناس امور موزه داری در رابطه با کشفیات تیم پژوهشگران در این سایت باستانی گفت : " شواهد و مدارک نشان می دهد که این سکونت گاه مهم در Ksagounaki در حدود 2 هزار سال پس از شروع استقرار در آن ؛ متروک و خالی از سکنه می شود . در ادامه مردم متعلق به تمدن میسنی ، در این منطقه قبرستانی ایجاد می کنند که در آن استخوان های افراد مختلف به همراه اشیا سفالی اواخر دوره برنز  ، مهره های سنگی ، عاج  و خنجر های برنزی ویژه تمدن میسنی Mycenaeans civilization  کشف شده است .

احتمالا وجود بقایای این سکونت گاه متعلق به دوران نوسنگی در منطقه فوق الذکر ، سبب جلب توجه میسنی ها شده و آن ها قبرستان خود را در این منطقه احداث کرده اند .

گفتنی است دوره نوسنگی در تاریخ زندگی بشر به عصری گفته می شود که انسان از مهاجرت های دائمی در حشتحوی غذا دست برداشته و در یک محل ساکن شده است . این موضوع همزمان با شکل گیری نخستین سکونت گاه های بشری و آغاز عصر کشاورزی است و در این مرحله انسان از یک موجود شکارچی و جمع آوری کننده غذا ، تبدیل به کشاورز و تولید کننده غذا می شود .

در توضیح اقوام میسنی نیز باید گفت ، این افراد از مهاجرین یونانی بودند که در ابتدای هزاره دوم پیش از میلاد در جزایر دریای مدیترانه و اژه زندگی کرده و این موضوع همزمان با شکل گیری تمدن کرت در این جزیره است .

از این قوم بارها در متون باستانی و حماسی یونان از جمله ایلیاد و اودیسه ، یاد شده است . تمدن میسنی ها در سال 1200 پیش از میلاد به وسیله قومی مهاجم به نام دوریسی ها که به سلاح های آهنی مجهز بودند ، از بین رفت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا