خطر انقراض برخی از گونه های جانوری بومی

 ایران به دلیل تنوع جغرافیایی، برخورداری از اقلیم های مختلف و وجود منابع آبی در دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، از غنای گونه ای جانوری بالا برخوردار است.
براساس آخرین بررسی ها، 1140 گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب های داخلی در اکوسیستم های خشکی و آب های داخلی ایران و همچنین حدود 650 گونه ماهی در آب های دریایی شناسایی شده اند.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گاو سیستانی، گاو گلپایگانی، بز مرخذ (مرغوز) و شتر دوکوهانه از جمله گونه های جانوری اهلی و گونه های جانوری وحشی مانند یوز ایرانی در حال انقراض می باشند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر تعداد شترهای دوکوهانه در کشور بسیار کم شده است، تاکید کرد: برای جلوگیری از انقراض گونه های جانوری بومی کشور باید برنامه ریزی مناسب و اقدامات شایسته انجام گیرد.
فاضلی اظهار کرد: این حیوانات علاوه بر نقش مهم در تولید مواد غذایی با شرایط آب و هوایی کشورمان سازگاری دارند و انقراض آنها می تواند صدماتی را به تولید مواد غذائی سالم وارد کند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به نقش مردم در مقابله با انقراض گونه های جانوری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مردم می توانند در نگهداری و تکثیر این گونه های جانوری به متولیان امر کمک کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مهرماه 94 در دیدار با مسوولان جهاد دانشگاهی بر لزوم تلاش و همکاری دو سازمان برای بقای گونه های جانوری در حال انقراض تاکید کرد.
دکتر معصومه ابتکار در این دیدار اظهار کرده بود: توجه به گونه های درحال انقراض حیات وحش لازم است و باید روی این موضوع فعالیت و کار جدی صورت گیرد.

** برداشت بی رویه سبب از بین رفتن گونه های گیاهی داروئی می شود 
فاضلی به برداشت بی رویه گونه های گیاهی به خصوص گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: این عامل سبب از بین رفتن این گونه های گیاهی در کشور می شود که مسئولان باید اقدامات جدی برای مقابله با آن را به عمل آورند.
فاضلی، احداث خانه های مسکونی و جاده ها را از دیگر عوامل از بین رفتن گونه های گیاهی اعلام کرد و افزود: شرایط تکثیر گیاهان دارویی توسط مردم و متولیان این موضوع به خوبی رعایت نمی شود و این موضوع سبب می شود تا آنها به مرور از بین بروند.
وی به هم میهنان توصیه کرد از برداشت بی رویه گونه های گیاهی خودداری کنند و در حفظ گونه های گیاهی و جانوری کوشا باشند.
15 فروردین به عنوان « روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی» ثبت شده است. این نامگذاری یکی از موضوعات ماده واحده تعیین مناسبت های تقویم رسمی سال 1394 است که در جلسه 751 شهریور سال 1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا