بکارگیری ماهواره سنجش ازراه دور برای کشاورزی و حفاظت از محیط زیست

 محسن بهرامی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، به انعقاد تفاهمنامه بکارگیری ماهواره سنجش از راه دور با وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکره برای اجرایی شدن این تفاهمنامه با سازمان جهادکشاورزی درحال انجام است و امسال این فناوری درخدمت کشاورزی و بهبود عملکرد آن قرار خواهد گرفت.

سنجش از راه دور از زمره روش های جمع آوری داده محسوب می شود که در آن کمترین میزان تماس مستقیم با اشیاء و عوارض مورد اندازه گیری وجود دارد و برخلاف سایر روش ها که عوامل انسانی در گردآوری و تفسیر داده های زمینی نقش دارند، در روش سنجش از راه دور این وظیفه بر عهده سنجنده ها خواهد بود و جمع آوری امواج الکترومغناطیس جهت اندازه گیری و ثبت، از وظایف آنها محسوب می شود.
بطور کلی سنجنده ها از لحاظ منبع انرژی به دو دسته سنجنده های فعال (Active) و سنجنده های غیرفعال(Passive) تقسیم می شوند. سنجنده های غیرفعال از آن دسته سنجنده هایی هستند که به منبع نور خورشید و سایر پارامترهای مرتبط با آن وابستگی شدید دارند.
سنجنده های فعال در مقابل سنجنده های غیرفعال قرار دارند که از لحاظ تامین انرژی الکترومغناطیس و سایر عوامل جوی و اتمسفری به طور کامل مستقل عمل می کنند و سنجنده های راداری از این نوع به شمار می آیند.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه درصدد فعالیت بیشتر در زمینه سنجش از راه دور هستیم، عنوان کرد: تلاش می شود در سال جاری کاربردهای این فناوری در توسعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بهرامی همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست برای بکارگیری فناوری سنجش از راه دور در فعالیت های سازمان مذکور را از دیگر برنامه های امسال سازمان فضایی برشمرد و عنوان داشت: چند قرارداد در همین رابطه با سازمان محیط زیست منعقد شده که پیگیر اجرایی شدن آنها خواهیم بود.
وی تقویت ایستگاه دریافت را از برنامه های سازمان فضایی برشمرد و گفت:مرکز سنجش از راه دور ماهدشت کرج را که اکنون هم در مخابرات و هم در سنجش از راه دور فعال است، ارتقای سطح خواهیم داد.
بهرامی افزود: مذاکره برای ارتقای سطح این مرکز با شرکت های بین المللی در جریان است و امید است با نهایی شدن مذاکره ها گام های عملی برای این هدف برداشته شود.
پیش از این محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از برنامه های مدنظر در زمینه فناوری فضایی را ساخت ماهواره سنجش از دور و توجه به وضعیت جغرافیایی و حادثه خیزی ایران عنوان کرده و گفته بود: برای توسعه کشور در زمینه جنگل، محیط زیست و معدن نیازمند ماهواره سنجش از دور هستیم که این موضوع باید زودتر از ماهواره ملی مخابراتی انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا