حل معمای بازتولید اندامها در مارمولکها

در دنیای جانوران توانایی برخی انواع مارمولکها در بازتولید اندامهای از دست رفته همواره مورد توجه دانشمندان بوده است به طوریکه تلاش جدی در زمینه کشف راز و رمز این قابلیت حیرت انگیز در جریان بوده است.این بار اما دانشمندانی از ژاپن و آمریکا نوعی مارمولک خاص موسوم به سمندر آتشین ژاپنی را مورد بررسی ژنتیکی قرار داده اند. آنها متوجه شده اند این جانور توانمندی حیرت انگیزی در باز رویش پاها، دستها و دم قطع شده دارد.

دانشمندان در این بررسی نقش دو دسته سلول را مورد مطالعه موشکافانه قرار دادند که تصور می شود نقش کلیدی در بازرویش اندامهای قطع شده در این جانور دارد.سلولهای فیبر ماهیچه ای اسکلتی (SMFC) و سلولهای بنیادین ماهیچه ای (MPC) دو دسته سلولی هستند که دانشمندان آنها را مورد مطالعه جدی قرار داده اند.

تحقیقات دانشمندان زیست شناس نشان داده که سلولهای بنیادین ماهیچه ای در بافت فیبر ماهیچه ای این گونه سمندر وجود داشته و در تولید سلولهای ماهیچه ای مختلف نقش بسزایی را ایفا می کند.در ادامه این بررسی دانشمندان نوعی ژن را به جنین این جانور اضافه کردند تا بدین ترتیب فعالیت سلولهای مورد نظر را در طول فرآیند بازتولید ماهیچه ای مورد بررسی دقیق قرار دهند.

به گزارش مهر، دانشمندانی که این مطالعه کم سابقه را آغاز کرده اند امیدوارند که از نتایج به دست آمده برای یافتن سرنخهایی استفاده کنند که راهی را برای باز تولید اندامهای از بین رفته در سایر گروههای جانوری از جمله پستانداران نشان می دهد.