گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده طیب رسنان

بنای اموروزی بقعه امامزاده طیب رسنان جدید است و سقف آن دارای شیروانی فلزی بوده و گنبدی مخروطی از همین  پوشش بر آن استوار شده است . گنبد مجموعه از نوع گنبدهای دو پوش است  که گنبد داخلی مقعر و گنبد خارجی از نوع رک ساخته شده است . البته خادم امامزاده می گوید که قبل از نصب پوشش فلزی ، گنبد از سنگ و با ملاط گچ روی اتاق گنبدخانه ساخته شده بود .

با توجه به نمونه سفال های یافت شده و سبک احداث بنا و مشخصات معماری و مصالح به کار رفته ( سنگ و ساروج ) ، قدمت آن به قرون 7 و 8 هجری می رسد .

بنا از یک اتاق گنبد خانه یا مقبره و یک فضای L   مانند  الحاقی تشکیل شده است که به گفته خادم امامزاده ، پیش تر در بخش جنوبی بنا سه ستون چوبی به همراه نرده هایی از جنس چوب ، ایوان ستون داری را تشکیل  می دادند که به جای آن ایوان ؛ اتاق فعلی ساخته شد ، البته لازم به ذکر است که  این اتاق حدود 35 سال پیش توسط اهالی ساخته شده است .

از کف بنا به ارتفاع یک و نیم  متر سنگ مرمر نصب شده است و باقی سطح دیواره های داخل بنا با پوشش رنگ تزئین یافته اند . اتاق گنبد خانه دارای پوشش گچی بوده و ضریح چوبی کنده کاری شده ای در آن نصب شده است .

قوس های به کار رفته در این بنا به صورت جناغی هستند.  در ورودی بنا از جنوب است که ابتدا وارد فضایی جدید می شود و سپس از طریق مدخلی که در سمت شرق بقعه قرار دارد وارد گنبد خانه  می شویم .

در انتها باید خاطر نشان کرد که بدنه خارجی این بنا را به طرز نادرستی با رنگ روغن ، رنگ آمیزی کرده اند . 

در حالی که کتاب آثار تاریخی شمیران ، نسب این امامزاده را به امام رضا علیه السلام می رساند ، توضیحاتی در مورد بنای امامزاده ارائه می دهد که جالب ترین بخش آن توضیحات ضریح امامزاده است :

« … در داخل بقعه اصلی ضریحی چوبی وجود دارد که دارای ارزش تاریخی بوده و روی آن خطوطی حک شده است که آیات قرآنی و صلوات بر محمد و آل او را نشان می دهد .

 در قسمتی از ضریح چوبی منبت کاری شده کتیبه ای وجود دارد که متن آن به شرح زیر می باشد :

" هذا الصندوق الام المعصوم صاحب الامر اعظم ، نجار ابن مرحوم حسن ـ احسن الله عواقبه فی  شهر الله ذی القعده سنه تسعه و اربعین و ثمانمائه " ( 847 هـ . ق )

صندوق امامزاده دارای ارزش تاریخی بوده و شایسته است که از آن مراقبت شود . در اطراف امامزاده قطعاتی از سفال های دوره اسلامی یافت شده و به نظر می رسد که اطراف این مکان قبلاً بخشی از بافت قدیمی روستا را تشکیل می داده اما به مرور ، خانه های جدید الاحداث در دامنه تپه ساخته شد  و به این ترتیب روستا با فاصله ای حدود 50 متری از هر طرف به اطراف امامزاده منتقل شده است .

با توجه به نمونه سفال های یافت شده و سبک احداث بنا و مشخصات معماری و مصالح به کار رفته ( سنگ و ساروج ) ، قدمت آن به قرون 7 و 8 هجری می رسد . »

 بنای تاربخی مذهبی  امامزاده طیب رسنان به شماره 10366 و در مهر ماه سال 1382 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است . 

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا