بازدید از مجازی ترین موزه دنیا

این موزه به صورت کلی شامل نمایشگاه های مجازی و آثار آموزشی با ارزش، معتبر و سودمند است.  قابل ذکر است که نهصد هزار عکس از اثرهای این موزه ثبت شده است. اطلاعات این آثار با کوشش شبکه اطلاعاتی میراث فرهنگی کانادا و موزه ملی کانادا و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی این کشور در دو زبان انگلیسی و فرانسه ارائه شده است.

در دنیای امروز که میل به کمترین جابه جایی و انجام بیشترین کار به طور هم زمان دیده می شود، و با توجه به دشواری سفر در کشور همیشه سرد کانادا ، موزه مجازی کانادا گامی بلند و سودمند در جهت معرفی میراث این کشور هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی برداشته است.

در دنیای امروز که میل به کمترین جابه جایی و انجام بیشترین کار به طور هم زمان دیده می شود، و با توجه به دشواری سفر در کشور همیشه سرد کانادا ، موزه مجازی کانادا گامی بلند و سودمند در جهت معرفی میراث این کشور هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی برداشته است.

این موزه دارای ساختاری ویژه در سرمایه گذاری است که نکته ای بسیار مهم در سیستم کاری آن محسوب می شود. این ساختار شامل ایجاد مجوز سرمایه گذاری برای موسسه های متوسط و بزرگ در قبال برگزاری نمایشگاه های مرتبط با کارکرد این موسسه ها در وبسایت موزه است که در این صورت هم به ساختار فرهنگی کمک شده و میراث کشور کانادا مورد پشتیبانی قرار می گیرد و هم  این شرکت ها از سود این موزه مجازی بهره می برند. علاوه بر آن در این نوع ساختار تبلیغات رایگان و گسترده نیز صورت می گیرد.

این موزه امکان انجام پروژه های انفرادی را نیز مهیا کرده است. برای نمونه نمایشگاهی از تصویرهای سه بعدی درباره طبیعت بخشی از کانادا تنها با همکاری یک نفر در این نگارخانه مجازی راه اندازی شده است که در آن عکاس و سبک کاری او شناخته شده  و در کنار آن هدف های فرهنگی موزه نیز به دست می آید. افرادی که به انجام چنین پروژه هایی تمایل دارند کافی است تا از راه وبسایت این موزه با مسولان آن ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد خود را به آن ها ارائه دهند تا پس از مراحل ارزیابی نتایج تصویب و یا عدم آن را دریافت کنند.

آثار این موزه در موضوع های مختلف مانند مناظر طبیعی ، رخدادهای تاریخی ، اکتشافات علمی ، آثار باستانی و …. دسته بندی شده اند.

در نگارخانه این میراث مجازی عکسی منحصر به فرد وجود دارد که توجه همگان به ویژه سایت های بزرگ را به خود جلب کرده است. موضوع این عکس بازگشایی پل فورک جنوبی پس از سیل ماه نوامبر سال1940 میلادی است. در نگاه نخست این عکس تصویری قدیمی نشان می دهد که در آن مدل لباس هایی که مردم به تن دارند بازگو کننده آن است. در این تصویر مردی دیده می شود که لباس هایش با دیگران متفاوت بوده و یک دوربین عکاسی در دست داشته و عینک آفتابی متفاوت بر چشم دارد. همه این نشانه ها احساسی غریب را در بیننده ایجاد می کند و فرد را با شخصی از دنیایی غیر دنیای عکس روبرو می سازد. جالب است که این تصویر در سایت های مختلف "مسافر زمان" نام گرفته است.

قابل توجه است که این عکس باعث یک جنجال رسانه ای بزرگ در سراسر جهان شده و نظریه های مختلفی درباره هویت این فرد شکل گرفته است تا حدی که بسیاری از افراد به داستان سرایی درباره این فرد پرداخته اند. با توجه به این جریانات، جمعی از کارشناسان هنری و عکاسی برای تایید هویت این عکس وارد عمل شدند و تصویر را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این بررسی ها نظریه دستکاری عکس به وسیله نرم افرازهای کامپیوتری را رد کردند و با اطمینان اعلام کردند که این عکس اصل است. گروه های تخصصی عکاسی و هنری پس از بررسی های گسترده، توانستند دلایل کافی و درست در قبال این که آن مرد، مسافر زمان نبوده و لباس ها و عینکی را هم که استفاده کرده در آن زمان می شد پیدا کرد ، ارائه دهند. آنها حتی نمونه هایی عینی و کاملا واضح از استفاده از لباس های مشابه در آن دوران را نیز ارائه داده اند.

گردش در موزه مجازی کانادا

برای ورود به این موزه مجازی کافیست آدرسwww.museevirtuel-virtualmuseum.ca  را در مرورگر اینترنتی وارد کرد. این آدرس ، آدرس صفحه اصلی انتخاب زبان در موزه مجازی است و میتوان از بین دو گزینه انگلیسی و فرانسوی یکی را انتخاب کرد.  با کلیک بر گزینه مورد نظر می توان وارد صفحه اصلی مطالب سایت شد.

صفحه اصلی:

در صفحه اصلی یک منوی اصلی به رنگ مشکی وجود دارد که از طریق آن می توان به تمامی مطالب مورد نیاز در سایت دسترسی پیدا کرد. در زیر این منو منتخبی از مهمترین آثار موزه به نمایش گذاشته شده است که شامل سه گزینه است. در زیر این بخش سه سرفصل تازه های آزمایشگاه، خاطرات و مرکز تعلیم دیده می شود. در گوشه سمت چپ و در بخش پایینی منوی اصلی نیز کادری وجود دارد که برای جستجوی موضوعی مورد استفاده قرار می گیرد .

در اینجا به توضیح بخش های اصلی این موزه مجازی پرداخته می شود:

نمایشگاه های مجازی

در گزینه نمایشگاه های مجازی لیستی از نمایشگاه ها و مجموعه های موجود در این موزه مجازی ارائه می شود که هر مجموعه به صورت یک عکس کوچک با شرحی مختصر در اختیار کاربران قرار می گیرد. در صورت تمایل با کلیک بر روی گزینه View در گوشه کادر مربوط به آن مجموعه می توان به مجموعه انتخاب شده وارد شد. در بالای این تصاویر گزینه ای برای انتخاب تعداد مجموعه های مورد نمایش در هر صفحه وجود دارد که می توان از بین سه وضعیت  6،12 و 18 مجموعه یکی را انتخاب کرد. در سمت چپ تصاویر مجموعه ها نیز یک منوی عمودی وجود دارد که به کمک آن می توان مجموعه ها را بر اساس معیار هایی همچون موضوع، درون مایه، نام، موزه مربوطه و طبقه بندی کرده و نتایج را به صورت فیلتر شده مشاهده کرد. لازم ذکر است که هر یک از گزینه های یاد شده شامل تعدادی زیر گزینه است که جهت دسترسی به زیرگزینه ها که به صورت تخصصی تر به یک موضوع پرداخته می شود، کافی است زیر گزینه مورد نظر را با کلیک کردن انتخاب کرد. برای نمونه برای دست یابی به تصاویر موسیقی سنتی کانادا باید گزینه درون مایه و زیر گزینه کانادا در جنگ را انتخاب کرد تا تنها مجموعه های مرتبط با موضوع جنگ در کانادا نمایش داده شود.

گالری تصاویر

یکی دیگر از گزینه های منوی اصلی ، گالری تصاویر بوده که به کمک این گزینه می توان به فهرستی از گالری های تصویر در این نگارخانه مجازی دست پیدا کرد. در این بخش نیز تعداد گالری قابل نمایش در هر صفحه قابل انتخاب است و در سمت چپ نیز می توان بر اساس نوع گالری به گالری عکس های مورد نظر خود دست پیدا کرد. این طبقه بندی بر اساس دو بخش مجموعه تصاویر مرتبط و تک عکس ها انجام شده است. در مرکز صفحه نیز همانند گزینه نمایشگاه های مجازی منوی اصلی می توان به مجموعه ها دسترسی داشته و وارد مجموعه دلخواه شد.

موزه های کانادا

به کمک این گزینه می توان به تصاویر ماهواره ای و نقشه های موزه های کانادا که بیشتر در حاشیه جنوبی این کشور متمرکز شده اند دسترسی پیدا کرد. هر نقشه به کمک ابزار نقشه های گوگل مورد نمایش قرار می گیرد. با کلیلک کردن بر روی نقشه تعیین شده می توان به راحتی تصاویر زیبا و حقیقی موزه مورد نظر را مشاهده کرد و مسیر دسترسی به این موزه بر روی نقشه را نیز به دست آورد . در زیر این نقشه اسامی موزه ها به صورت یک لیست در اختیار کاربران قرار می گیرد که با کلیک کردن بر روی هر یک از گزینه ها می توان به طور مستقیم به صفحه مربوط به آن موزه منتقل شد و آرشیو آثار و اطلاعات موجود در آن را مشاهده کرد.

مرکز تعلیم

این موزه مجازی از یک سیستم آموزشی عمومی برخوردار است که با امکان ثبت نام رایگان در این بخش می توان اطلاعات را با دیگران به اشتراک گذاشت. برای نمونه اگر فردی اطلاعاتی درباره گونه های جانوری کانادا داشته باشد می تواند این اطلاعات را در قالب مقاله ای به سایت ارائه داده تا پس از بررسی و اطمینان از صحت محتوی به نام همان شخص به ثبت رسیده و در سایت منتشر شود.  

علاوه بر آن، در این بخش می توان به آسانی به اطلاعاتی که سایر افراد ارائه داده اند، دسترسی پیدا کرد. این بخش برای محققان و افراد نیازمند تحقیقات درسی بسیار مفید بوده و موجب بالارفتن سطح آگاهی افراد می شود. علاوه بر آن، وجود سیستم آموزش مجازی و تدریس از راه دور به دانشجویان مجازی امکان ارتقای اطلاعات خود را می دهد و همچنین افرادی که توانایی برگزاری کلاس هایی را دارند می توانند این کار را زیر نظر مدیریت سایت انجام داده و کلاس های مجازی را برای دیگر افراد برگزار کنند تا به اینگونه اطلاعات به اشتراک گذاشته شود.  

اخبار

این موزه مجازی دارای یک مرکز اخباراست که  یکی از بخش های سرگرم کننده آن به شمار می آید اخبار این بخش شامل اطلاعاتی است که به تازگی درباره آثار موزه به دست آمده است. برای نمونه همه اطلاعات و اخبار عکس مسافر زمان و تمامی اکتشافات درباره این عکس به صورت اخبار در این بخش قرار می گیرد.

در این بخش امکان نظر دادن درباره اخبار وجود دارد که به کاربران اجازه بهره مندی از نظر دیگر مخاطبان این موزه را نیز می دهد. در این صورت می توان به بازخورد کلی افراد نسبت به اخبار این موزه دست پیدا مرد. یک منوی بسیار کوچک و سفید رنگ در زیر منوی اصلی وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا اخبار طبقه بندی شده موزه را از قبیل اخبار مرکز تعلیم و اخبار تاریخی به طور جداگانه انتخاب کرده و مطالعه کنند.

آزمایشگاه موزه مجازی کانادا

موزه برای به تصویر کشیدن آثار خود از تکنولوژی های خاصی بهره می برد که کاربران می توانند به صورت عملی و با حضور مجازی در آزمایشگاه این موزه با تکنولوژی های یاد شده آشنا شوند. به نوعی می توان گفت که این بخش از موزه مجازی نیز یک واحد آموزشی است که باعث افزایش اطلاعات کاربران می شود.

موزه شخصی من

در این صفحه دو گزینه اصلی در پیش روی کاربران وجود دارد که شامل عضویت در سایت یا ورود اعضا و ایجاد مجموعه می شود. بخش عضویت و ورود اعضا دقیقا مانند سایر سایت ها بوده و روال پیچیده ای ندارد که بهتر است افراد پیش از عضویت شرایط و قوانین سایت را مطالعه کنند.

در بخش ایجاد مجموعه افرادی که عضویت در موزه مجازی کانادا را دارند، می توانند مجموعه آثاری را با نام خود در این موزه افتتاح کنند که ابتدا نیاز به تایید مسئولان موزه دارد. پس از تایید محتوا و عدم وجود اختلاف میان مجموعه و قوانین موزه ، کاربران می توانند از این مجموعه نیز در کنار سایر مجموعه ها دیدن کنند.

 

ترجمه و گزارش : فاطمه کردی / احسان محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا