میکروب های حیات بخش را دست کم نگیرید

بدون شك افزایش روز افزون دانش بشر موجب شده اهمیت این منابع دوچندان شود و هر روز گونه ای جدید میکروبی کشف و شناسایی شود. در این بین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران می تواند به عنوان یکی از عناصر کلیدی زیرساخت های علمی و فناوری زیستی با کشف، شناسایی، تهیه، نگهداری و ارایه مواد بیولوژیکی نقش به سزایی در علوم پزشکی و بهداشتی، صنایع نساجی، داروسازی، شیمیایی، غذایی و لبنی، كشاورزی، دفع سموم و آفات نباتی و آلودگی‌های زیست محیطی (از قبیل فلزات سنگین و مواد نفتی)، حفظ تنوع زیستی و محیط زیست و انجام تحقیقات بنیادی داشته باشد.

به گفته دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی، میکرو ارگانیسم ها یکی از بخش های  ناپیدای حیات و منابع زیستی دنیا هستند که حذف آنها از طبیعت برابر با از بین رفتن کامل طبیعت زنده است؛ حضور میکرو ارگانیسم ها در طبیعت مکمل حیات است.

وی گفت: امروزه میکروارگانیسم ها شاخه های مختلفی دارند. باکتری ها، آرکی ها، اكتینومایست ها (باکتری رشته ای)، ریز جلبک ها، دیاتومه ها، کپک ها، قارچ ها، مخمرها، پروبیوتیک ها و… از جمله آنها است. هم اکنون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در همه این شاخه ها نسبت به جمع آوری گونه های ارزشمند بومی، شناسنامه دار کردن و نگهداری آنها به شکل های مختلف اقدام کرده است.

وی افزود: این مرکز طی چهار سال گذشته موفق شده 45 گونه جدید، 12 جنس جدید و یک خانواده جدید به نام Fereydouniaceae را شناسایی و به دنیای میکروبی جهان معرفی کند این در حالی است که سایر مراکز تاکنون توانسته‌اند تنها 7 گونه میکروارگانیسم در تمام تاریخ علمی کشور شناسایی و معرفی کنند.

وی به اهمیت شناسایی و کاربرد این میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد و گفت: این میکروارگانیسم‌های جدید ایرانی می‌توانند با توجه به خصوصیات خاص خودشان در تولید آنزیم‌ها یا فرآورده‌های مناسب انسانی و گیاهی یا رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی موثر و منبعی سرشار برای تولید ثروت باشند.

 افزایش روز افزون دانش بشر موجب شده اهمیت منابع میکروبی دوچندان شود و هر روز گونه ای جدید میکروبی کشف و شناسایی شود.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم میکروارگانیسم‌ها این است که می‌توانند در شرایط سخت و در خاک‌های گرم و شور که سایر جانداران و گیاهان قادر به زندگی کردن نیستند یافت شوند؛ میکروارگانیسم‌ها به سه دسته سخت زی (اکستری موفیل)، هالوفیل (نمک دوست) و ترموفیل (گرمادوست) تقسیم‌بندی می‌شوند. اغلب میکروارگانیسم‌ها یافت شده در ایران به دلیل تنوع اقلیمی کشور ما از نوع سخت زی و هالوفیل هستند.

رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی تصریح کرد: ما برای نخستین بار در ایران موفق شدیم توالی کامل ژنوم دو میکروارگانیسم را پیدا کنیم؛ به‌طور متوسط برای هر یک از این میکروارگانیسم‌ها نزدیک به 3 هزار ژن شناسایی‌شده و در پایگاه بین‌المللی اطلاعات زیستی به نام ایران و مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ثبت‌شده است.

شاهزاده فاضلی در انتها به اهمیت علم ژنتیک در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از بیماری‌های سخت با توسل به علم ژنتیک قابل‌درمان و تشخیص هستند و داروهای نوترکیب ساخته‌شده با اتکا به اصول مهندسی ژنتیک در صدر اول دنیا قرارگرفته‌اند. این علم می‌تواند کمک شایانی نیز به تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی، عقب‌ماندگی‌های ذهنی و معلولیت‌ها پیش از تولد داشته باشد و از پدید آمدن این بیماری‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: همچنین علم ژنتیک در بحث صنعت غذا می‌تواند با تولید محصول‌های تر اریخت و مقاوم به آفات و خشکی و شوری، امنیت غذایی ایجاد کند بنابراین ما می‌توانیم با تربیت نیروهای متخصص و در اختیار گذاشتن بودجه‌های تحقیقاتی مناسب یک تحول عظیمی در حوزه علمی کشورمان به وجود بیاوریم و به‌جای مصرف‌کننده بودن این محصول‌ها خودمان تولیدکننده این علم باشیم. تنها در این صورت است که ما می‌توانیم امنیت اقتصادی برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا