انتقال بین حوضه ای آب به مشکلات دامن می زند

رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، سیاست های مدیریت منابع آب در کشور را ضعیف ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است، می بایست برای منابع آب یک مدیریت قوی اعمال شود. یکی از اشتباهات عمده وزارت نیرو این است که بدون مشورت با کارشناسان خبره، اقدام به انتقال بین حوضه ای آب می کند. در دنیا ثابت شده که اگر حوضه ای به دلیل مدیریت نامناسب، خشک شد، باید ابتدا مدیریت منابع آب را در آن حوضه اصلاح کرد. وگرنه انتقال آب از حوضه ای به حوضه دیگر، نه تنها حوضه مقصد را نجات نمی دهد بلکه حوضه مبدا را هم دچار خشکی خواهد کرد. این بدان معناست که ما با پول خودمان به مشکلات دامن می زنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نمونه های فراوانی از تبعات مدیریت نامناسب آب وجود دارد. به فرض همین بحث سدسازی روی دجله و فرات پیامدهای ناگواری در حوضه های دیگر به دنبال داشته است. در حقیقت می توان گفت که این کار، نوعی تخریب طبیعت است.

وی تصریح کرد: الان دیگر در دنیا اینقدر سدسازی صورت نمی گیرد بلکه تلاش می کنند تا جای ممکن با طبیعت، ملایم برخورد کنند و خود را با طبیعت وفق دهند. الزامات جهانی و الزامات داخلی و قانون اساسی هم بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارند. ولی متاسفانه مدیریت بسیاری ضعیفی بر منابع آب کشور اعمال می شود و دوستان سعی می کنند به جای چاره جویی، صورت مساله را حل کنند.

خضری خاطرنشان کرد: اگر خیلی از اعتبارات سدسازی را به بحث جاده ها اختصاص می دادند، تلفات کاهش می یافت. همچنین اگر این اعتبارات به کشاورزی اختصاص می یافت – با توجه به اینکه کشور ما کشاورزی محور است نه صنعت محور – بسیاری از طرح ها از جمله تغییر الگوی کشت اجرایی می شد. به نظر می رسد وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید با تعامل هم، مدیریت منابع آب را اصلاح کنند.

نماینده پیرانشهر و سردشت در پاسخ به این پرسش که مدیریت آب را در حوضه دریاچه ارومیه چطور ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: بسیار ضعیف! در واقع می شود گفت که مدیریتی وجود ندارد چون دریاچه دارد روز به روز خشک تر می شود. این در حالی است که پول زیادی به این امر اختصاص یافته است. ستاد احیای دریاچه ارومیه بیشتر به دنبال ایده انتقال بین حوضه ای آب است که کاملا مردود است.

آخرین پیشنهادی که از اساتید فن گرفتم این بود که باید سطح دریاچه ارومیه را در یک حد استاندارد تعریف کرد به نحوی که میزان تبخیر آب با میزان ورودی آب تناسب داشته باشد

وی افزود: با وجود اینکه پیرانشهر و سردشت انبار آب کشور است اما به دلیل مدیریت نامناسب وزارت نیرو، آب کافی در اختیار برخی شهرها و روستاها قرار ندارد. با این حال، آب شیرین را وارد دریاچه شور می کنند و این برای من جای سوال است که چرا از این آب که می تواند بهره برداری های دیگری داشته باشد و باعث شکوفایی استان شود، به درستی استفاده نمی شود؟

خضری در پایان گفت: آخرین پیشنهادی که از اساتید فن گرفتم این بود که باید سطح دریاچه ارومیه را در یک حد استاندارد تعریف کرد به نحوی که میزان تبخیر آب با میزان ورودی آب تناسب داشته باشد. اما دوستان بیشتر به دنبال راهکارهای منسوخ شده هستند. به نظر می رسد این شیوه مدیریت به سراب منتهی می شود نه به آب.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا