ساخت غضروف جهت بیماری های مفصلی

دانشمندان انگلیسی موفق به ساخت غضروفی توسط سلول های بنیادی اولیه شده اند تا بتوانند از این طریق به درمان بیماران مبتلا به ورم مفاصل (arthritis) کمک کنند . ممکن است این غضروف تولید شده در آینده برای درمان بیماری دردناک آرتوروز نیز مورد استفاده قرار گیرد .

دانشمندان در شرایط آزمایشگاهی دقیق ، سیستمی را برای رشد و تبدیل سلول های بنیادی اولیه به سلول های غضروفی (که به آن chondrocytes نیز گفته می شود) ایجاد کردند .

سو کیمبر (Sue Kimber) از دانشگاه منچستر انگلستان در این رابطه می گوید : این کار نشان دهنده برداشتن یک گام مهم رو به جلو در درمان آسیب های غضروفی است . در واقع با استفاده از سلول های بنیادی اولیه به شکل بافت جدید ، می توان این نوع بیماری ها را درمان کرد ، اگر چه هنوز این عمل مراحل اولیه خود را طی می کند .

این تیم تحقیقاتی انگلیسی به تجزیه و تحلیل توانایی تبدیل سلول های بنیادی اولیه به سلول های غضروفی پرداختند . این غضروف ساخته شده برای جایگزین شدن غضروف آسیب دیده مفصل زانوی موش ها مورد استفاده قرار گرفت . قابل توجه است که پس از چهار هفته ، نیمی از غضروف زانوی این موش ها ترمیم شده و پس از گذشت دوازده هفته سطح غضروف به طور کامل صاف شده بود و به نظر می رسید که شبیه غضروف طبیعی است .

کیمبر در این رابطه توضیح می دهد : ما نشان داده ایم ، سیستمی که ایجاد کردیم از پتانسیلی قوی برای توسعه تعداد زیادی از سلول های غضروف در استفاده بالینی مناسب ، برخوردار بوده است .

قابل ذکر است که پیشرفت این فعالیت ها و آزمایش این سیستم در موش ها اولین گامی بوده که برای اجرای آن روی انسان و مطالعه نتایج آن در درمان افراد مبتلا به بیماری های مفاصل لازم به نظر می رسید . در واقع این آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام می گیرد، پژوهشگران را در رابطه با تاثیر مواد و عوارض جانبی آن اگاه می کند . بررسی های انجام شده زوی غضروف جدید ساخته شده نشان می دهد که این روش درمانی ، اثر لازم را دارا بوده و از هیچ گونه عوارض جانبی و سمی برخوردار نیست .

لازم به ذکر است که غضروف جدید ساخته شده از سلول های بنیادی بالغ به وجود آمده و در طول آزمایش ها مورد استفاده قرار گرفته اند . در واقع  دانشمندان نمی توانند این سلول ها را در تعداد بسیار زیاد تولید کنند چرا که روش تولید آن بسیار هزینه بردار و گران است . علاوه بر این ، آنها می توانند از سیستمی ارزان تر و قابل اجرا برای تعداد بیشتری از بیماران استفاده کنند . بنابراین این نتایج نشان دهنده گامی مهم  در حمایت بیشتر از فعالیت های بالینی به حساب می آید .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شده است .