کشف مقبره 3 هزار و 500 ساله در مصر

آرامگاهی مربوط به سلسله هجدهم مصر باستان توسط تیمی از مرکز تحقیقات امریکایی در گورستان گورنا (Gorna) واقع در کناره غربی شهر اقصر (Luxor) کشف شده است .

اقصر (Luxor) یکی از شهرهای کشور مصر است که کاخ‌ های باستانی بسیاری از  فرعون های مصر در آن منطقه قرار دارند . به همین جهت شهر اقصر از شهرهای مهم مصر به شمار می ‌آید . لازم به ذکر است که این شهر در محل شهر باستانی تب بنا شده است .

سلسله هجدهم مصر از جمله نامدارترین و شکوهمندترین دودمان‌ های مصر باستان محسوب می شود که از سال 1549 پیش از میلاد آغاز شده و تا 1292 ادامه پیدا کرده است . پادشاهان قدرتمندی چون آمنهوتپ سوم (1350 – 1388 پ. م) و آخناتون (1334 – 1351 پ. م) و شاه بانوی پرنفوذ و قدرتمند مصری به نام هت شپ سوت (1458 – 1479 پ. م)  باعث شهرت این سلسله شده اند . قابل توجه است که این دوره همچنین با نام سلسله توتموسی خوانده می‌ شود چرا که چهار فرعون در آن نام توتموس ( به معنای فرزند توت ) را بر خود گذاشتند .

ممدوح الدماتی (Mamdouh el-Damaty) وزیر آثار باستانی مصر در یک مصاحبه اینترنتی اعلام کرد : این آرامگاه کشف شده به شکل T بوده و دارای دو سالن بزرگ و یک طاقچه کوچک ناتمام در انتهای آن است . یک اتاق کناری با بدنه ای که می تواند به سمت اتاق مقبره منتهی شود ، در آن دیده می شود .

قابل ذکر است که دیوارهای مقبره که در دوران باستان با نقاشی هایی از صحنه های شکار و تصاویر صاحب آرامگاه پوشیده شده بود ، آسیب دیده و غارت شده اند . تصاویر تزئین شده یک نگهبان دروازه آمون و همسر صاحب آرامگاه در مقابل بخش ارائه پیشکش ها در این دیوارها دیده می شود .

بر اساس گزارش پژوهشگران برخی از صحنه ها و متون هیروگلیف، از جمله نام خدای آمون ، از بین رفته است . سلطان عید (Soltan Eid) مدیر آثار باستانی مصر علیا در این رابطه اظهار داشت : این ممکن است در طول سلطنت شاه توحیدی آخناتون که برای نخستین بار در بین فرعون های مصر ، به وجود یک خدا اعتراف کرده و از عبادت خدایان دیگر ممانعت کرد ،  انجام شده باشد . آخناتون از پادشاهان سلسله هجدهم بوده که آئینی یکتاپرستانه را بنیاد نهاد و نام خدای خود آتون گذاشت .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا