چرا تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار رو به افزایش است؟

براساس این آمار دانش آموخته‌های خدمات حمل‌ونقل، تربیت معلم و علوم تربیتی و بهداشت کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از سرشماری نفوس و مسکن سال 95، نرخ بیکاری در ۲۲ استان ایران طی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و تعداد بیکاران هم به ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است .نرخ بیکاری مردان در سال ۹۵ معادل ۱۰.۵ بوده است ولی نرخ بیکاری زنان ۲۰.۷ بوده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز برای سال ۹۵ معادل ۲۹.۴ درصد و برای جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز ۲۵.۹ درصد بوده است..

براساس آمار منتشر شده از اشتغال و بیکاری 23 رشته اصلی دانشگاهی، کمترین نرخ بیکاری با 9/3 درصد متعلق به رشته خدمات حمل‌ونقل است، پس از آن نیز رشته‌های تربیت معلم و علوم تربیتی کمترین نرخ بیکاران را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس آمار منتشر شده از اشتغال و بیکاری 23 رشته اصلی دانشگاهی، کمترین نرخ بیکاری با 9/3 درصد متعلق به رشته خدمات حمل‌ونقل است، پس از آن نیز رشته‌های تربیت معلم و علوم تربیتی کمترین نرخ بیکاران را به خود اختصاص داده‌اند

طبق همین اطلاعات، بیشترین تعداد بیکاران نیز مربوط به رشته صنعت و فرآوری است که از کل 39 هزار و 795 نفر تحصیلکرده این رشته تعداد 23 هزار و 223 نفر شاغل و تعداد 16 هزار و 572 نفر نیز بیکار هستند. پس از آن، بیشترین نرخ بیکاری با 4/30 درصد مربوط به رشته کامپیوتر و 3/30 درصد متعلق به رشته روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی است.

 

چه باید کرد؟

دکتر عباس اسدی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با رفع این معضل با بیان اینکه در این میان موضوع ناهمگونی آموزش و آموخته‌های تئوریک دانشگاه‌ها با نیاز واقعی بازار کار نیز به منزله معضلی است که گریبانگیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان می‌شود گفت: این بدان معناست که امروز افرادی که از مسیر دانشگاه به سمت بازار کار حرکت می‌کنند، با نوعی تفاوت اساسی در دانش تئوریک و نیاز بازار کار مواجه می‌شوند که این مساله باعث سخت‌تر شدن پذیرش متقاضیان کار توسط کارفرمایان می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نظام آموزشی ما بر اساس نیازهای بازار کار و جامعه طراحی نشده و برای همین هم است که فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی نمی توانند دردی از بازار کار دوا کنند و در نتیجه جذب نمی شوند.

اسدی ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای جبران خلأ آموزش‌های دانشگاهی و نیاز بازار کار از طریق ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای صورت پذیرفته و به گفته مقامات فعال در حوزه فنی و حرفه‌ای، این آموزش‌ها توانسته مشکلات ورود به بازار کار کارجویان دانشگاهی را تا حدودی حل کند اما به نظر می رسد هنوز هم این مشکل در کشور به صورت یک بحران وجود دارد.

دکتر محمد زاهدی اصل استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به این موضوع که راه اندازی دانشگاه های مختلف در کشور شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی را که کاری در انتظار آنان نیست را افزایش داده است گفت: دانشگاه های متعددی در کشور راه اندازی شده که بار علمی چندانی نداشته و چیزی به افراد اضافه نمی کند که به کار بازار کار بیاید و تنها سطح توقع فرد را به عنوان یک فرد تحصیلکرده در جامعه بالا می برد و اینگونه افراد دیگر قبول نمی کنند در هر حرفه ای مشغول به کار شوند و اینگونه است که شمار بیکاران تحصیلکرده در سال های اخیر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های زیادی در کشور دست به آموزش و تربیت دانشجو در رشته های مختلف زده اند، به ویژه دانشگاه های علمی-کاربردی که متاسفانه ماهیت علمی بسیاری از رشته ها را ضایع کردند. فلسفه وجود علمی-کاربردی ها این بود که برای تقویت کارکنان سازمان ها آن هم فقط در مقطع کاردانی آموزش هایی داشته باشند که امروزه می بینیم این مراکز عمومی شده و مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم راه اندازی کرده اند.

 

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا