پرداختن به صنایع هایتک باعث رونق اقتصاد و اشتغال می‌شود

حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، بر نقش صنایع هایتک و دانش‌بنیان در رونق اقتصاد و اشتغال تاکید و اظهار کرد: در دنیای امروز کشورهایی که در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کنند درآمد بیشتری دارند. چراکه آنها از فکر جوانان و نخبگانشان استفاده می‌کنند و در حقیقت فکر می‌فروشند و فکر هم هرچه فروخته شود کاهش نمی‌یابد. در حالی که نفت و گاز و معدن و کالا و… هرچه به فروش برسد، کمتر می‌شود. از همین رو آمده‌اند و به ایده و فکر دانشگاه‌ها و مراکز علمی بها داده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پرداختن به صنایع هایتک در کشور ما هم جواب می‌دهد و می‌تواند رونق اقتصاد و اشتغال را در پی داشته باشد. لازمه این کار برنامه‌ریزی درست است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع هایتک باید در نقاطی احداث شوند که دانشگاه‌ها به آن دسترسی داشته باشند. البته باید تاکید کنم که چه بخواهیم و چه نخواهیم صنایع هایتک در استان تهران جواب می‌دهد. چون نیروی انسانی و دانشگاه‌های مهم در اینجا واقع شده است. اگر بخواهیم شعار دهیم که باید این صنایع را به مناطق محروم منتقل کرد، این شعار عملیاتی نمی‌شود.

گروسی ادامه داد: اگر می‌خواهیم صنایع هایتک پا بگیرد باید شهرک‌هایی در اطراف دانشگاه‌های خوب بزنیم که هم استادان و هم دانشجویان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. قطعا بعد از اینکه این صنایع در کشور پا گرفت، کم‌کم به دیگر استان‌ها تعمیم خواهد یافت. اگر به این مسایل توجه درستی صورت بگیرد، حتی تا 50 -60 درصد اقتصاد ما را صنایع نوین تشکیل خواهند داد. هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که درآمد سرانه آن از 10000 دلار بیشتر باشد مگر اینکه صنایعش، دانش‌بنیان باشند.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهمیت صنایع دانش بنیان در ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: ما اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید کالای خود را بفروشیم. اگر کالایی دانش‌بنیان نباشد نه در داخل و نه در خارج به فروش نمی‌رود. پس اشتغالزایی هم به وجود نمی‌آید. در همه عرصه‌ها از تولید یک خودکار گرفته تا موبایل و خودرو و پوشاک، دیگر روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد. امروز حتی کشاورزی هم اگر دانش‌بنیان نباشد، اقتصادی نخواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهیم برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کار ایجاد کنیم باید به سمت دانش‌بنیان شدن برویم و از ایده‌ها و نظرات نوآورانه استفاده کنیم. در این صورت بهره‌وری هم افزایش خواهد یافت.

اگر می‌خواهیم صنایع هایتک پا بگیرد باید شهرک‌هایی در اطراف دانشگاه‌های خوب بزنیم که هم استادان و هم دانشجویان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در 120 برند شاخص باشیم چنانچه کره جنوبی در 5 برند سرمایه‌گذاری کرده و به موفقیت رسیده است. آلمان هم با صنعت عظیمی که دارد در 25 برند کار کرده است. اگر ما هم استراتژی تولید داشته باشیم و بر این اساس حرکت کنیم، به موفقیت می‌رسیم. پس از این مرحله و آمایش سرزمین، باید به سمت دانش‌بنیان شدن گام برداریم. در این راستا قوانین لازم هم وجود دارد. اگر هر کسی بگوید که قانون مربوطه وجود ندارد من به عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن می‌گویم قوانین لازم را در همه عرصه ها داریم. مشکل ما این است که در اجرا و نظارت ضعیف هستیم. ما امیدواریم در دولت تدبیر و امید به این موضوعات توجه بیشتری شود.

گروسی افزود: ما باید به سراغ عرصه‌هایی برویم که بهره‌وری بالاتری داشته باشند. از سوزن تا هواپیما که نمی‌خواهیم بسازیم. اما اگر در 5 یا 10 برند وارد شدیم باید بهترین باشیم چون قرار نیست همان راهی را برویم که دیگران رفتند. ما از منابع بسیار خوب نفت و گاز  و معدن برخورداریم. پس بهتر است به سمت صنایع پایین‌دستی نفت و گاز و معدن برویم. اگر در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم هم برای کشور تولید ثروت می‌شود و هم برای جوانان تولید اشتغال. البته به شرط اینکه به صورت دانش‌بنیان در این عرصه‌ها ورود پیدا کنیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا