مخاطب امروز تغییر کرده است

این که این سریال‌ها در سرگرمی مخاطبان چه نقشی دارند، عنوان یادداشتی موضوعی است که سارا عابدی، روزنامه‌نگار و بازیگر در ضمن یک یادداشت به آن پرداخته و اشاره‌ای هم به سریال قرعه دارد. سارا عابدی که این روزها در سریال قرعه برزو نیک‌نژاد در شبکه‌3 به عنوان بازیگر حضور دارد، سال‌هاست با روزنامه های کثیرالانتشار و سایت انجمن بازیگران خانه تئاتر در زمینه گفتگو ،نقد ،تحلیل،مقاله در حوزه تئاتر همکاری می‌کند و در چندین نمایش از جمله مکبث،پزشک پوشالی،سیزوئه بانسی مرده است،در پوست شیر،و… بازی کرده است. بازی در مجموعه‌ مناسبتی و تاریخی میراث مرثیه و تله فیلم گرگ و میش، بخش دیگری از کارنامه بازیگری اوست.

ساخت و تولید طنز به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از كارهاي اجتماعي و ملودرام خانوادگی است.

نقش مخاطب در شکوفایی کمدی

ارسطو، در تحلیل جايگاه‌ گونه‌هاي نمايشي، معتقد است كه شيوه ارتباط  و دریافت مخاطب با يك اثر كمدي نسبت به یک اثر تراژیک،بسيار متفاوت است . برخلاف پايان تلخ تراژدي و افول قهرمان داستان، در یک اثر كمدي، سازوكار زندگي سطحي و رفتار روزمره مردم ، مورد توجه قرار مي‌گيرد. كمدي موقعيت‌هاي ساده‌ و رفتارهاي ظاهري را كه درباره تمام انسان هاس آن جامعه مصداق دارد، به نمايش مي‌گذارد. موقعيت‌هايي كه با نشان دادن رفتارهاي متعارض و متناقض آدم‌ها و نمايش اين تضادها همگان را متوجه واقعيت‌هايي مي‌كند كه از بس به ما نزديك هستند، به چشم نمي‌آيند. درست مثل صدای امواج دریا برای ساحل نشینان. به همين دليل مجموعه‌هاي طنز و حتي بخش‌هاي كوتاه سرگرمی در برنامه های تلوزیونی،يكي از پر مخاطب ترین گونه‌هاي مورد علاقه مردم در سراسر جهان بوده و هست. با نگاهي اجمالی به توليد برنامه‌هاي سرگرم کننده و طنز در تلويزيون که با سختی ها و مشکلات بسیاری مواجهه هستند ،می بینیم كه ساخت اين گونه برنامه‌ ها طي دو دهه اخير، گاه موفق و گاهي نيز بدون تاثیر بر بیننده و ايجاد موج خاص به حيات ضعيف خود ادامه داده‌است. اين طیف برنامه‌ها با توجه به نياز جامعه به ترویج شادی و لبخند در زندگي ،از نظر مخاطب عام، مطلوب به‌نظر مي‌رسد، اما ضرورت ساخت برنامه ها به خصوص سریال های نوروزی، با توجه به اهمیت این سنت و آیین مهم، به همراه  اقبال و پاسخ‌گويي به نياز مخاطببی‌شک باید با نوآوري و خلاقيت سازندگان همراه باشد. از سویی تماشاگراین نوع برنامه های مفرح و شاد، بعد از مدت کوتاهی، كم‌كم  به‌دنبال حرفي نو براي شنيدن و تصويري جذاب‌تر خواهد بود.این تصویرسازی های جذاب كلامي و بصری باید با نوآوري‌هاي آوانگارد (پيشرو) به‌همراه باشد. بنابراین مجموعه ها و سریال‌هایی موفق بودند که بتوانند حرفی تازه و نو به مردم بزنند.چرا که مخاطب ما دیگر آن مخاطب دهه شصت و هفتاد نیست و خوراک متناسب با این عصر تکنولوژی و ارتباطات نیاز دارد.

طنز پردازان مهمی در جهان هستند که همگی متفق القول به سختی کار طنز و کمدی پرداخته اند.ساخت و تولید طنز به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از كارهاي اجتماعي و ملودرام خانوادگی است. در مجموعه های ملودرام جدی چون قرار نيست شوخي صورت بگیرد و كسي نیز به سبب شغل يا لهجه‌اش، ويژگي خاصي داشته باشد،یا رفتار و موقعیتی مد نظر باشد که بتوان آن را به طنز نمایش داد، با يك قصه بدون حاشيه روبه‌روييم اما در این میان مرزی به باریکی یک تار مو وجود دارد. چه چیزی باعث خنده بیننده می شود؟ او به تضاد مي‌خندد؛ تضاد در موقعیت ها و رفتارها، به واقعيت‌هايي كه برعکس شده  ولي خلافش را عمل مي‌كند. براي تك‌تك اين موقعيت‌ها بايد بستري باشد كه اصل آن همان شخصيت است که به سختی و به ندرت تیمی یا نویسنده ای می تواند موفق از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاید.

مجموعه قرعه به کارگردانی برزو نیک نژاد نیز به طنز موقعیت و رفتار در جامعه می پردازد .البته در کارنامه هنری آقای نیک نژاد مجموعه و فیلم های موفقی هست .قرعه از کارهای اخیرایشان است که به خوبی شخصیت پردازی شده و تمامی کاراکتر ها و تیپ های این داستان ملموس و آشنا برای مردم هستند و مخاطبان ما به راحتی می توانند با این افراد  ارتباط برقرار کنند و حتی همذات پنداری کنند.

برزو نیک نژاد از کارگردانانی است که طنز را خوب می‌شناسد. او با آگاهی به سمت این ژانر حرکت می‌کند و سریال‌هایی که در کارنامه هنری خود دارد، جزو موفق‌ترین سریال‌های این سال‌های اخیر بوده است.او هرگز از  مخاطب به زور خنده نمی‌گیرد. دلیل خنده‌ها را به مخاطب می‌شناساند و مخاطب از روی آگاهی خنده بر لب می‌آورد و این کار باعث می‌شود مخاطب با موقعیت‌ها و لحظات داستان ارتباط برقرار کند.

گزارش: مهرداد نصرتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا