مراقبت از وسایل برقی در سفر

همه مسافرین پیش از سفر تلاش می کنند با پیش بینی مواردی که در طول سفر به آن نیازخواهند اشت ، کوله بار و چمدان خود را ببندند . عموما در بین وسایل داخل چمدان و کوله های سفری می توان تعداد زیادی وسیله برقی دید که می تواند شامل وسایلی مانند : دوربین عکاسی و شارژر آن ، لپ تاپ و شارژر آن ، سشوار ، ریش تراش ، موبایل و شارژر موبایل و … باشد که استفاده از هر کدام از آن ها به نوعی در طول سفر ضروری به حساب می آید .

تقریبا بیشتر مسافرین و به ویژه کسانی که به کشورهای خارجی سفر می کنند ، با مشکلی به نام عدم تطبیق وسایل برقی رو به رو شده اند .

مهمترین نکته ای که باید در همین ابتدا به آن اشاره کرد موضوع تفاوت ولتاژ است که  عدم توجه به آن می تواند موجب ایجاد خسارت های جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود زیرا هر وسیله برقی برای یک ولتاي خاص طراحی شده و برای نمونه اگر وسیله برقی که برای ولتاژ 110 طراحی شده را به سیستم برق ولتاز 220 یا 230 متصل کنید ، خود و دستگاه تان را در معرض خطر انفجار یا آتش گرفتن قرار داده اید .

به شما اطمینان می دهیم که اگر در طول سفر سشواری که برای ولتاژ 110 طراحی شده را به برق 220 ولت متصل کرده و دستگاه را روشن کنید از دهانه آن شعله بیرون خواهد زد و تنها تصور کنید که اگر لوله سشوار به سمت سر شما قرار گرفته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد !

 البته عکس این داستان هم صادق است و اگر وسیله برقی 220 ولت را به برق 110 وصل کنید خطراتی شما را تهدید خواهد کرد ولی این خطرها به مراتب کمتر از نوع اول بوده و بیشتر  متوجه دستگاه برقی شما خواهد بود .

تفاوت های موجود در  سیستم های برقی در سراسر دنیا را می توان به دو گروه عمده تفاوت های ولتاژ و تفاوت های فیزیکی در اتصالات دانست . بهتر است در نخستین قدم پیش از سفر بررسی کنید که کشور مقصد شما از چه ولتاي استانداردی استفاده می کند و آیا  وسایلی برقی  که شما قصد بردن آن را دارید ( برای نمونه ریش تراش یا شارژر موبایل ) با این ولتاژ سازگاری دارد یا خیر و همچنین آیا نوع اتصالات کلید و پریز به کار رفته در این کشور با دستگاه برقی شما همخوان است یا خیر .

به طور کلی در سرتاسر  دنیا دو نوع ولتاژ با چهار نوع مختلف از تناوب وجود دارد که عبارتند از :

  1. کشورهایی که در آن از برق 220 تا 240 ولت با تناوب 50HZ استفاده می شود که شامل کلیه تمامی کشورهای آسیایی به استثنای عربستان ، ژاپن و فیلیپین ، کلیه کشورهای اروپائی و تقریبا تمامی کشورهای آفریقایی ، آرژانتین و گرینلند  است .
  2.    کشورهایی که در آن از برق 220 تا 240 ولت با تناوب 60HZ استفاده می شود که شامل اروگوئه ، گینه و پرو در قاره آمریکا و فیلیپین و کره در قاره آسیا می شود .
  3. کشورهایی که در آن از برق 110 تا 127 ولت با تناوب  60HZ استفاده می شود که شامل کلیه کشورهای آمریکای شمالی ، بیشتر کشور های آمریکای جنوبی به استثنای مواردی که در بالا ذکر شد و عربستان صعودی و مناطق جنوبی  ژاپن در آسیا و ساحل عاج در آفریقا است .
  4. کشورهایی که در آن از برق 110 تا 127 ولت با تناوب 50HZ استفاده می شود که شامل ماداگاسگار و شمال ژاپن می شود .

 

نکته ای که باید عنوان شود بحث تناوب 50 یا 60 HZ است که این تفاوت در صورت وجود  ولتاژي مشابه دردسر ساز نیست و بیشتر دستگاه های برقی می توانند با هر دوی این تناوب ها کار کنند و نگرانی اصلی شما می باید معطوف اختلاف ولتاژ ها باشد . اگر ولتاژ کشور مقصد شما با دستگاهی که در اختیار دارید یکی است ، نیازی به نگرانی نبوده و شما باید تنها برای اختلاف احتمالی پریزهای آن کشور با دو شاخه دستگاهتان نگران باشید . البته اگر این ولتاژ متفاوت باشد و شما نیاز مبرمی به استفاده از وسیله برقی خود در سفر دارید نیز به راحتی می توانید از آدابتورها و کانورتورهای موجود در بازار برای تبدیل ولتاژ استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید که اگر سلامتی خودتان و سالم ماندن دستگاه برقی تان برای شما مهم است ، حتما از انواع آدابپتور استاندارد و دارای کیفیت بالا استفاده نمائید و در هنگام تنظیم آن برای استفاده نیز دقیقا نشانگرهای موجود را بر روی ولتاژ مورد نظرتان تنظیم کنید .

پس از حل شدن موضوع تفاوت ولتاژ باید برای نوع دوشاخه وسیله برقی خود و تطبیق آن با پریز های موجود در کشور مقصدتان مطمئن شوید . همینطور که در تصویر مشاهده می کنید ، انواع مختلفی از پریز در سطح دنیا رایج و مورد استفاده است که تنها دو شاخه های منطبق با آن پریزها امکان اتصال به شبکه برق را خواهند داشت . امروزه در کلیه فروشگاه های عرضه محصولات الکترونیکی می توانید مبدل های انواع دوشاخه و پریز را پیدا کنید و تنها باید پیش از سفر نوع پریز های به کار رفته در کشور مقصدتان را شناسائی کرده و نسبت به خرید مبدل مورد نظرتان اقدام کنید . البته برای انجام این کار بسته های ویژه ای وجود دارند که شامل تعداد زیادی مبدل بوده و به راحتی شما را از حمل تعداد زیادی کابل اضافه راحت خواهند نمود، این بسته ها با توجه به تعداد قطعات داخل خود می توانند قیمت های متنوعی داشته باشند ولی برای داشتن یک بسته با مبدل های انواع کابل USB و کابل های شارژر می توان انتظار قیمت تقریبی 50 هزار تومان را داشت، این بسته ها در کشور ما نیز قابل دسترسی بوده و به شدت به سبک شدن بار سفر شما کمک خواهند نمود و همچنین برای قطعات الکترونیکی شما نیز ازدرهم پیچیدگی کابلها جلوگیری خواهد نمود تا سفر شما از این نظر راحت تر باشد.

آخرین موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که در بسیاری از کشورهای عقب افتاده و یا در حال توسعه ، جریان برق می تواند دارای افت ولتاژ یا بالا رفتن ولتاژ باشد که موضوعی بسیار جدی برای آسیب دیدن وسایل برقی به شمار می رود  پس بسیار مهم است که اگر قصد سفر به یکی از این  کشورها را دارید و دستگاه برقی با خود حمل می کنید حتما از تنظیم کننده های ولتاژ برق که به استاپ لایزر مشهور هستند استفاده کنید . در برخی کشورها مانند هندوستان تقریبا تمامی وسایل برقی که در کارخانه ها تولید می شوند مجهز به این وسیله محافظتی هستند .

البته اگر شما تعداد وسایل برقی زیادی را حمل می کنید می توانید با برنامه ریزی مناسب تنها برای تعدادی از آن ها مبدل و آدابپتور تهیه کنید ، برای نمونه اگر از آدابپتورتان برای شارژ لپ تاپ استفاده می کنید می توانید به صورت همزمان و با استفاده از کابل USB نسبت به شارژ موبایل ، دوریبن یا MP3 Player  خود اقدام کنید .

 

گردآوری و ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا