خداحافظی با ماشین های لباس شوئی

پژوهشگران  دانشگاه RMIT در استرالیا با استفاده از شکسته شدن مواد آلی در نور و توانایی فناوری نانو توانسته اند تکنیکی ارزان و در عین حال کار آمد برای شستشوی منسوجات به دست آورند . منسوجات در مدت زمانی حدود 30 دقیقه به جذب نانو ذرات از طریق نور خورشید مبادرت کرده و این انتقال انرژی باعث واکنش کاتالیستی در آن ها شده  که این موضوع  در نهایت به تخریب مواد آلی منجر می شود.

منسوجات همواره ساختاری سه بعدی داشته و روند سریعی در جذب نور دارند و می توان به زودی شاهد خارج شدن ماشین های لباسشویی از زندگی انسانها و پیشرفت روز افزون استفاده از فناوری یاد شده باشیم .

در ادامه محققان بر این باور هستند که این فناوری می تواند برای شستشوی تمامی منسوجات به کار گرفته شود . راجش راماناتان از اعضای تیم تحقیقاتی ذکر شده در همین رابطه اظهار داشت که منسوجات همواره ساختاری سه بعدی داشته و روند سریعی در جذب نور دارند و می توان به زودی شاهد خارج شدن ماشین های لباسشویی از زندگی انسانها و پیشرفت روز افزون استفاده از فناوری یاد شده باشیم .

وی در پایان اضافه کرد که گام بعدی استفاده از این روش در منسوجاتی با ترکیباتی آلی خواهد بود و هدف از انجام این آزمون ها وارد شدن به حوزه ای تخصصی تر و به صرفه برای مصرف کنندگان  است که توان مقابله با مشکلاتی روزمره  نظیر لکه های غذا  همانند سس ها و روغن ها را داشته باشند .

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا