ضرورت حفظ اکوسیستم­های منطقه اهمیت همکاری با کشورها را دوچندان می کند

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در اجلاس بین المللی روز جهانی زن در فرانسه پیرامون نقش صلح، توازن و نگاه جامع ­نگر در مدیریت نوین جهان که لازمه اصلی آن جهانی همراه با صلح، ثبات و امنیت است، سخنرانی کرد. 

*** ملاقات معصومه ابتکار با مدیرکل یونسکو 

ابتکار پیش از شرکت در اجلاس بین­ المللی ' روز جهانی زن' با ' ایرینا بوکووا' مدیر کل یونسکو ملاقات کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص موضوعاتی از جمله حوزه ذخیره ­گاه ­های زیستی، برنامه انسان و کره مسکون، مشکلات زیست محیطی کشور مانند تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن زمین، کاهش بارندگی و خشکسالی بحث و تبادل نظر کردند.

ابتکار همکاری در حوزه­ های آبی مشترک ایران با همسایگان را بسیار پراهمیت خواند و افزود: ضرورت حفظ اکوسیستم­ های منطقه اهمیت همکاری با دیگر کشورها را دوچندان کرده است.

وی با توجه به حضور مرکز منطقه ­ای یونسکو در ایران با عنوان ' مرکز مدیریت منابع آبی در مناطق خشک و نیمه ­خشک ' خواستار همکاری علمی و کمک­ و مشارکت بیشتر یونسکو در این زمینه به ویژه مدیریت منابع آب­ های زیرزمینی شد.

ابتکار همچنین با توجه به افتتاح رسمی مرکز منطقه­ ای کنوانسیون رامسر برای حفاظت از تالاب­ ها در شهر رامسر که از 22 کشور منطقه آسیا عضویت دارند، همکاری در این زمینه را سودمند خواند.

در این ملاقات طرفین امکان اجرای مطالعات مربوط به حوزه محیط زیست و میراث طبیعی در همکاری با دفتر منطقه ­ای یونسکو در تهران را مورد نظر قرار دادند.

' ایرینا بوکووا' مدیر کل یونسکو نیز از ظرفیت خوب و فعال ایران در همکاری با یونسکو سخن گفت و تایید کرد که همه این موارد می ­تواند در دستور کار همکاری ­های آینده جمهوری اسلامی ایران با یونسکو قرار گیرد.

قرار است به زودی ' کارگاه آموزشی مدیریت تالاب­ها' از سوی یونسکو در کشورمان برگزار شود.

*** سخنرانی معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین­المللی روز جهانی زن

ابتکار در این اجلاس پیرامون نقش صلح درون، توازن و نگاه جامع ­نگر در مدیریت نوین جهان که لازمه اصلی آن جهانی همراه با صلح، ثبات و امنیت است، سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنرانی خود پس از توضیح نظریه یونگ، به طرح دیدگاه­ های ملاصدرا، فیلسوف ایرانی جهان اسلام در مورد ' اسفار اربعه' (سفرهای چهارگانه) که درون انسان­ها را به رفتار در بیرون و تعامل با اطرافیان و جهان هدایت می­ کند، پرداخت.

ابتکار به تجدید نظر در الگوهای زیستن در جهان به ویژه در کشورهای توسعه ­یافته اشاره کرد و گفت: باید الگوهای رفتاری با محیط زیست تغییر یابد تا از تخریب حیات از کره مسکون ممانعت به عمل آید.

وی با اشاره به نقش زنان در اصلاح سبک زندگی برای حفاظت محیط زیست و پرورش درونی بهتر برای نسل ­های آینده، تاکید کرد: جایگاه زنان به عنوان مهد پرورش­ دهنده انسان در ابعاد گوناگون اهمیت خاص دارد و رشد فکری، سیاسی و مدیریتی آنان تاثیرات غیرقابل انکاری بر روند پیشرفت کشورها می گذارد.

ابتکار تاثیر تعالیم واقعی و آموزه­های اسلامی را چراغی هدایت­گر برای حصول اطمینان از سیر منتهی به تعالی دانسته و عملکرد افراطیون و خشونت­ طلبانی مانند داعش و تمسک غلط و انحرافی از هسته اصلی پیام اسلام (ص)توسط آنان را محکوم کرد.

وی بر نیاز جامعه امروزی به تعادل، توازن و توسعه پایدار در محیط زیستی سالم تاکید کرده و گفت: باید جریان کنونی زیاده ­طلبی ­ها اصلاح و در مسیر انسان ­دوستانه و واقع ­گرایانه قرار گیرد.

ابتکار سپس در جلسه مباحثه پیرامون دستور کار زنان شرکت کرد.

اجلاس یونسکو به مناسبت روز جهانی زن از 6 منطقه جغرافیایی جهان در سازمان ملل متحد، یک زن فعال و صاحب نام را دعوت کرده بود. از منطقه آسیا و اقیانوسیه، معصومه ابتکار به این اجلاس دعوت شده است که در بیستمین سالگرد کنفرانس جهانی زن (در 1995 در پکن) و نیز در آستانه ورود سازمان ملل متحد به دستور کار بعد از 2015 برگزار می شود. 

رییس کنفرانس پکن، رییس مجلس بلغارستان و رییس جمهوری سابق کاستاریکا از جمله مدعوین این اجلاس بودند. معصومه ابتکار در سال 1995و درکنفرانس جهانی زن، رییس هیات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران بود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا