لزوم توجه به سرمایه گذاری بیشتر دربخش توسعه علمی کشور

دکتررضا ملک زاده روزسه شنبه درگفت وگو با ایرنا اظهارکرد: قراربود سه درصد ازسهم درآمد ناخالص ملی کشور، صرف تولید علم، پژوهش و فناوری شود اما در سال 93 حدود سه دهم درصد و در سال 94 حدود نیم درصد به این منظور اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه فاصله زیادی با اجرای برنامه ها و اهداف تعیین شده در حوزه توسعه علمی کشور وجود دارد، افزود: درحال حاضر دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و امیدواریم تا سال آینده سهم بودجه تولیدات علمی از درآمد ناخالص ملی به یک درصد برسد. 
ملک زاده تاکید کرد: البته برای رسیدن به اهداف چشم انداز 20ساله کشور در سال 1404 و تبدیل شدن به قطب علمی منطقه لازم است این میزان به همان عدد سه درصد تعیین شده برسد. 

** لزوم اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به تعداد زیادی از تحصیلکرده های دانشگاهی که درحال حاضر بیکار هستند اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از بیکاران کشور تحصیلکرده ها هستند که امیدواریم برای این گروه از بیکاران کشور موقعیت شغلی ایجاد شود. 
ملک زاده افزود: نیروی انسانی تحصیلکرده به عنوان یکی از معیارها در توسعه علمی کشورها به شمار می روند بنابراین لازم است سیاستگذاران برای بهره مندی از این نیروهای جوان و کارآمد در راستای توسعه علمی هرچه بیشتر کشور، تدابیری اندیشیده و اقدامات لازم را اجرایی کنند. 

** تجمیع بیمه ها و افزایش سرانه های درمان 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: تجمیع بیمه ها و تشکیل یک ساختار مستقل و قوی از نظام بیمه ای در ایران به عنوان راهی برای بهبود وضعیت سلامت و درمان لازم است مورد توجه مسئولان قرار گیرد. 
ملک زاده افزود: درحال حاضر به دلیل ضعف نظام بیمه ای و بالا بودن میزان بدهی های بیمه ها به مراکز درمانی و بهداشتی کشور، پیشبرد برنامه های نظام سلامت و درمان کشور در مواردی با اختلال مواجه شده است. 
وی اختصاص سرانه های معقول درمانی را از دیگر راهکارهای رفع مشکلات نظام سلامت کشور خواند و گفت: افزایش سرانه درمان حتی اگر شده از طریق مالیات باید اجرایی شود به نحوی که همه مردم بتوانند در زمان بیماری، پوشش خوبی از نظر خدمات و هزینه های خدماتی داشته باشند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا