ارتباط وابستگی به تلفن همراه و تنبلی فکری

پژوهشگران دانشگاه واترلو در مطالعه یا به این نتیجه رسید آن دسته از کاربران تلفن همراه هوشمند که بیشتر تفکر شهودی (intuitive) دارند، یعنی در تصمیم گیری ها بیشتر به حس درونی خود تکیه می کنند، برای حل مسائل مختلف به جای بهره گیری از منطق و تفکر بیشتر به استفاده از تلفن همراه گرایش دارند. بهره گیری از تلفن هوشمند سبب می شود که این افراد هر چه کمتر از توان فکری خود استفاده کنند.

در مقابل افراد تحلیل گر یعنی کسانی که مسائل را از دیدی منطقی تر مورد تحلیلی قرار می دهند قرار دارند. افراد باهوش در رویارویی با مسایل، بیشتری رویکردی منطقی دارند و چندان به استفاده از قوه شهود روی نمی آورند. این دسته از افراد در استفاده از تلفن همراه، آن را به عنوان شیوه ای مکمل برای تفکر بهتر می بینند و نه تنها شیوه موجود برای حل مساله.

پژوهشگران در سه مطالعه به بررسی 660 شرکت کننده پرداختند. در این مطالعه موارد متعددی نظیر سبک شناختی (شهودی یا تحلیلگر) و نیز مهارت های کلامی و عددی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین شیوه معمول استفاده از تلفن همراه توسط این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه مشخص شد افرادی که توانایی های شناختی قویتری داشتند و از تمایل بیشتری برای تفکر تحلیلی برخوردار بودند، زمان کمتری را به کار با تلفن همراه خود اختصاص می دادند. در مقابل رابطه ای بین استفاده زیاد از تلفن همراه و هوش کمتر وجود داشت. البته هنوز مشخص نیست که آیا تلفن هوشمند می تواند به کاهش توان هوشی فرد بیانجامد یا خیر.

اتکای ما به تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است و به احتمال زیاد این امر در آینده نیز تشدید می شود. در هر صورت باید اثرات استفاده از تلفن همراه بر ذهن انسان را به خوبی مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

یکی از یافته های جالب دیگر در این مطالعه این بود که هیچ رابطه ای بین استفاده از انواع نرم افزارهای بازی و یا استفاده از شبکه های اجتماعی و توانایی های شناختی پیدا نشد.

این پژوهش در ژورنال Computers in Human Behavior منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا