دستیابی محققان ایرانی به فناوری ساخت شبیه ساز هلی کوپتر بل206

سینا پرس: دانشمندان و محققان ایرانی اخیرا دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب کرده اند و با بومی ساختن چنین تکنولوژی کشور را از کشورهای صاحب این فناوری بی‌نیاز کرده اند. سید حسین آبرومند، استاد خلبان آموزشی، یکی از طراحان و سازنده‌های نخستین شبیه‌ساز هلی کوپتر غیر نظامی است که سال ها در این زمینه به انجام کارهای تحقیقاتی پرداخته است. خبرنگار خبرگزاری سینا پرس به این بهانه گفت و گویی با او انجام داده تا بیشتر در مورد ماجرای ساخت چنین فناوری و مشکلات پیش روی آن به بحث بپردازد.

 

در حال حاضر عمده فعالیت تیم تحقیقاتی شما روی ساخت چه محصولاتی متمرکز شده است؟

شرکت ما فعالیتش را از سال 86 آغاز کرد و سال 87 هم اولین محصولش( ساخت هواپیمای دو موتوره) را ساخت. در حال حاضر این هواپیما مورد استفاده یکی از آموزشگاه های خلبانی است. پس از آن به سفارش یکی از شرکت های خدمات هلی کوپتری، اقدام به ساخت شبیه ساز هلی کوپتر بل206 کردیم( این هلی کوپتربالگردی سبک و دو پره است که توانایی حمل ۴ نفر سرنشین به همراه یک نفر خدمه را دارد)؛ این هلی کوپتر جنبه آموزشی دارد و مجهز به پنل آموزشی است و می تواند دانشجو را تحت کنترل در بیاورد و پس از آن هم موفق به ساخت موکاپ ایرباس320 شدیم. اینک فعالیت هایمان را گسترش داده و به طراحی و ساخت شبیه سازهای خانگی و حرفه ای ورود پیدا کردیم.

چه نیازی در کشور باعث شد تا شما در زمینه ساخت شبیه سازهای پرواز هلی کوپتر ورود پیدا کنید؟

خیلی از خلبان‌ها برای اخذ گواهینامه و امتیاز، مجبور به گذراندن دورهای مداوم آموزشی هستند تا این دوره ها در سوابق پروازشان درج شود. معمولا این افراد به دلیل نبود این فناوری برای گذراندن این دوره‌ها مجبور به رفتن به کشورهای خارج بودند اما اینک با دستیابی محققان کشورمان در زمینه تولید شبیه سازهای پرواز همچون هواپیما و هلی کوپتر این نیاز برطرف شده است. اکنون تیم تحقیقاتی ما طراحی و ساخت هلی کوپترهای غیر نظامی را به طور جدی دنبال می کند تا این فناوری را در کشور بومی کند.

این شبیه ساز ها از چه ویژگی هایی برخودارند؟

این سیمولاتورها(شبیه ساز پرواز) با مدل‌های ریاضی طراحی‌شده اندو دارای تجهیزات سخت‌افزاری مانند چند کامپیوتر ، نمایشگر ، نشانگرهای مختلف هستند تا هنگامی که خلبان پشت آن سیستم می‌نشیند تمام شرایط پرواز واقعی برای او شبیه‌سازی شود. مثلا شبیه ساز دو موتوره  ما تمام ادوات و قطعات هلی کوپتر معمولی را دارد و به همان اندازه ساخته شده است.جنس بدنه این شبیه ساز از آلومینیوم و فولاد است و 220 درجه تصویر دارد که توسط 3 پروژکتور تصویر سازی شده است.تمام اینسترومنت های instrument روز( دستگاه های اندازه گیری) مورد استفاده هواپیما هم درون آن به‌کار رفته است. این شبیه ساز پنل معلم دارد و تمام مواردی که یک معلم در طول آموزش به دانشجو نیاز دارد را در بر می گیرد و مجهز به سیستم های پیشرفته مثل 530 GNS است و تمام شرایط آب و هوایی فرودگاه های مختلف به خصوص فرودگاه ایران و شرایط پرواز در روز و شب، پروازهای معمولی و ناوبری و موارد اضطراری  را با رزولیشن بالا به تصویر می کشد.

این سیمولاتور نسبت به شبیه سازهای مشابه داخلی و خارجی چه وجه تمایزی دارد؟

در بخش غیر نظامی سازمان های زیادی اقدام به ساخت سیمولاتورهای نظامی کرده اند اما تاکنون در بخش غیر نظامی چنین سیمولاتوری در ایران ساخته نشده بود. تیم تحقیقاتی ما برای اولین  در ایران موفق به ساخت چنین دستاوردی شدند. به امید خدا قصد داریم این شبیه ساز را در سال های آینده به صورت حرکت کامل (motion Full)ارایه دهیم اما مهمترین وجه تمایز این شبیه ساز نسبت به نمونه های مشابه خارجی، کیفیت خیلی خوب و قیمت ارزان تر و دسترس بودن تعمیر و نگهداری آن است؛ قیمت این محصول داخلی تقریبا یک سوم نمونه مشابه خارجی است.

 

تیم تحقیقاتی شما برای رسیدن به جایگاه کنونی اش و دستیابی به چنین دستاوردهایی با چه مشکلاتی مواجه بوده است ؟

تقریبا بیش از80 درصد قطعات و کارهای این سیمولاتور  از قبیل طراحی و ساخت و تست های نرم افزاری و سخت افزاری در داخل کشور انجام می شود اما گاهی اوقات برای تسریع انتقال دانش از قطعات خارجی هم استفاده می کنیم، به همین دلیل گاهی برای تامین قطعات ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم. بیشترین مشکل اصلی ما قوانین دست و پا گیر گمرکی و شناخت نا کافی و تخصصی نداشتن افراد این اداره نسبت به این نوع کالاهاست؛ خرید این قطعات از آن سوی آب ها بسیار آسان است به محض ورود به ایران باید مجوزهای لازم ازسازمان هواپیمایی و وزارت راه و ترابری اخذ شود در حالی که اصلا نیازی به چنین کارهایی نیست. بسیاری از این قطعات کاربرد دو منظوره و خانگی دارند. همین نداشتن شناخت کافی برای ما مساله ساز شده است.

آیا بخش صنعت کیفیت محصولات شما را قبول دارد؟

متاسفانه خیر. دولت و بخش صنعت در حرف و شعار کیفیت محصولات ما را تحسین می کنند اما در مرحله عمل و پای قرارداد از ما حمایتی نمی کنند. بیشترین دلیل هم نداشتن اعتماد به محصولات ما است. گاهی اوقات نه تنها حمایت نمی کنند بلکه جلوی پای ما هم سنگ می اندازند.

 چه توقعی از مسوولان دارید؟

مهمترین توقع ما از مسوولان تسریع در انجام کارهی گمرکی است. حداقل در قسمت قطعات از افراد متخصص استفاده کنند تا مشکلات ما در این زمینه کمتر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا