اولین بار باکتری‌ها چرخ را اختراع کردند

در میان همه‌ی چیزهای عجیبی که درباره‌ی باکتری‌ها می‌دانیم، یکی از آنها هست که با وجود اهمیت زیادش همیشه نادیده گرفته می‌شود. آن چیز، اندامی به نام تاژک است. باکتری با استفاده از تاژک حرکت می‌کند. تاژک یک عضو خارجی منحصر به فرد است که از یک سر این جاندار آویزان است. باکتری با چرخاندن این اندام شنا می‌کند و در مسیرش جلو می‌رود. می‌توان گفت که تاژک کوچک‌ترین چرخ طبیعی است و باکتری‌ها چرخ‌ را بسیار زودتر از انسان‌ها اختراع کردند.

حالا دانشمندان توانسته‌اند برای اولین بار نگاه واضح و دقیقی به این ماشین‌های باستانی داشته باشند. بسیاری از باکتری‌ها با چرخاندن عضوی به نام تاژک حرکت می‌کنند. تاژک یک دم پیش‌ران است که این میکروب را در مسیر حرکتش هل می‌دهد. این تاژک با استفاده از یک موتور مولکولی شبیه به چرخ، می‌چرخد. دانشمندان اولین تصاویر این موتور مولکولی را هفته‌نامه‌ی «اقدامات آکادمی ملی علوم آمریکا» منتشر کردند.

این تصاویر با استفاده از تکنیک تصویربرداری سه بعدی ثبت شدند. آنها سه گونه‌ی باکتری را فریز کردند و سپس با یک میکروسکوپ الکترونی، باکتری‌ها را اسکن کردند. این تصاویر نشان دادند که هر نوع موتور، قدرت متفاوتی دارد که متناسب با سبک زندگی هر گونه تکامل یافته‌ است. مثلا گونه‌ی Campylobacter jejuni یک موتور خیلی قدرتمند دارد که با استفاده از آن در غشای مخاطی غلیظ شنا می‌کند.

اینکه این موتورها بارها در گونه‌های مختلف باکتری تکامل یافته‌اند، نشان می‌دهد که سیستم ماشینی این باکتری بسیار پیچیده است.

منبع:digikala