بررسی ویژگی های ساختاری آرواره و دندان کوسه ها

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران و جانور شناسان که از دو دانشگاه کرنل Cornell University و واشنگتن University of Washington ، در پروژه ای تحقیقاتی مشترک فعالیت می کنند ، توجه خود را به سیستم ساختار دندان های کوسه ها و قدرتمندی این عضو مهم بدن کوسه ها معطوف کرده و اقدام به ساخت نمونه های مصنوعی این دندان های مرگبار و برنده کرده اند . آن ها در مطالعات خود و با بررسی میکروسکوپی دندان های کوسه به ساختار ریز اره مانند موجود بر سطح هر دندان پی برده و این موضوع را اصلی ترین دلیل برندگی و قدرت بالای دندان های این جانور دریایی عنوان کردند .

کاترین کرن Katherine Corn که از دانشجویان دانشگاه کرنل محسوب شده و از اعضای این تیم پژوهشی است در ارتباط با این تحقیقات اعلام کرد : ” ما قصد داریم از طریق شناسائی ساختار ظاهری دندان های کوسه ها به ساختار تغذیه و بوم شناسی محیط زندگی این موجود دریایی بپردازیم . “

وی به همراه سایر اعضای این تیم پژوهشی به مطالعه دقیق و آنالیز چهار نمونه از نژادهای مختلف کوسه ها پرداخته اند . این کوسه ها عبارتند از : کوسه ببری یا shark tiger ،  sandbar shark ، کوسه  ابریشمی  silky shark و  کوسه شش آبشش sixgill shark .

این محققان موفق شدند در محیط آزمایشگاه ساختار دقیق اره مانند دندان های کوسه ها را شناسائی کرده و به صورت آزمایشی ، قطعات مختلفی از ماهی های مورد علاقه کوسه ها را به آسانی با این تیغه های اره ای ساخته شده از دندان کوسه ها ، قطعه قطعه کنند . اگرچه در محیط آزمایشگاه اعضای تیم موفق به شبیه سازی فشار واقعی آرواره های کوسه بر روی بدن قربانی خود نشدند ولی در این آزمایش ها میزان برندگی و کاربری این دندان ها به خوبی مشخص شد .

در این آزمایش ها همچنین کشف شد که دندان های کوسه ها به سرعت کند شده و قابلیت برندگی خود را از دست می دهند و شاید به همین دلیل است که طبیعت این حیوان به گونه ای طراحی شده است که دارای چندین ردیف دندان بوده و این جانور همچنین  قابلیت رشد دندان های جدید را دارد .

گفتنی است این پژوهشگران نتایج تحقیقات خود را در نشست سالانه زیست شناسی یکپارچه تطبیقی ارائه دادند . در خلاصه این گزارش عنوان شده است که : ” کوسه ها قابلیت تعویض و جایگزینی دندان های جدید را در زمانی بسیار کم داشته و این موضوع فقط و فقط به دلیل سرعت بالای کند شدن دندان های این حیوان است . “

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا