نوروز بهانه‌ای برای سفر

گردشگران امروزی بخشی از اوقات فراغت خود را نیز فارغ از هیاهوی شهر و مشغله‌های فکری و ذهنی در میان مقاصد و جاذبه‌ها و یا در کنار طبیعت پیرامون جاذبه‌ها و بومیان سپری می‌کنند.

هر ساله عید نوروز و ایام تعطیلات نوروزی بهانه‌ای است برای سفر و رفتن از شهر و به نوعی با تحول در طبیعت و تغییر فصل و نو شدن طبیعت ،انسان نیز ناخودآگاه به دنبال تغییر و تحول هم در محیط طبیعی و محل زندگی خود است و هم به دنبال تحول فکری و ذهنی که در سایر محیط‌ها و در میان سایر مردمان آن را جستجو می‌نماید و این همان تجربه سفر می‌باشد که به اشکال مختلف از جمله تجربه مادی و معنوی سفر از آن یاد می‌شود.

بنابراین سفر و یا به تعبیر کلام نورانی وحی، سیر در آفاق و انفس و آگاهی از سرگذشت پیشینیان و آشنایی با تاریخ و تمدن و فرهنگ و مظاهر آن و جاذبه‌ها امری پسندیده و لازم است. اما بایستی به درستی آن را شناخت و با علم و آگاهی به سفر پرداخت تا به نوعی به اهداف و فواید سفر دست یافت که لازم آن همانا اینکه: اولاً قبل از سفر به نوعی یک نوع مدیریت و برنامه‌ریزی را برای سفر انجام داد؛ اینکه سفر و فعالیت‌های وابسته به آن با شناخت و آگاهی باشد، هدف از مسافرت، نوع مقصد و یا مقاصد سفر، نوع وسیله سفر، محل اسکان، اقامت و پذیرایی؛ همراهان، وسایل ضروری سفر، اطلاع کافی از مسیر و مقصد، شرایط آب و هوایی؛ فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی و به نوعی یک دانش و اطلاعات کافی از مقصد و برنامه سفر از قبل مشخص باشد.

دوم اینکه در حین سفر با توجه به اهداف و برنامه سفر به دنبال کسب تجربه حین سفر باشد و تجارب حین سفر با هدف کسب دانش و آگاهی، لذت و جذابیت از بودن در کنار مردمان جوامع میزبان و محلی، جاذبه‌ها و حتی لذت بردن از استراحت و خوراکی‌ها و شرایط طبیعی و آب و هوایی بسیار مناسب و تأثیرگذار است.

سوم اینکه بعد از سفر تهیه گزارش سفر و شرح خاطرات سفر برای گردشگران و مسافرین بسیار ارزشمند و حتی برای دیگران نیز سودمند خواهد بود هر آنچه در حین سفر تجربه نموده و یا تصاویر و شناخت کسب شده می‌تواند برای فرد و سایرین مهم و به یادگار بماند. در این میان توجه به ارزش‌ها و اصول و اعتقادات جامعه میزبان و محلی و رعایت احترام به آنها امری پسندیده است و همچنین حفظ محیط زیست و آسیب نرساندن به مناظر و جاذبه‌ها و میراث گرانقدر طبیعی و صیانت از آن برای آیندگان لازم و ضروری است.

توجه به رعایت فرهنگ راهنمایی و رانندگی، گذشت ، ایثار و رعایت حرمت حقوق سایرین و در یک کلمه احترام به حقوق شهروندی در سفر می‌تواند ازبروزبسیاری از آسیب‌ها و مشکلات احتمالی  بکاهد.

لذت بردن از طول مسیر سفر از مبدأ تا مقصد و برگشت، همانا عین سفر و به عبارتی جزیی از کل سفر می‌باشد. بایستی با صبر و حوصله و لذت بردن از تمامی تجارب سفر که از اهداف و برنامه سفر می‌باشد همت گمارد. در غیر این صورت و توجه نداشتن به مدیریت و برنامه سفر مشابه سفر بی‌ثمر و بی‌برنامه و به نوعی اتلاف وقت و زمان و هدر رفت هزینه‌های مادی و معنوی می‌باشد. در نوروز با توجه به شلوغی و پیک مسافرت‌ها سعی کنیم، مقاصد و مسیرهای کمتر شناخته شده و به نوعی غیرتکراری را برای سفر انتخاب نماییم .تا هم ازدیدن جاذبه‌هاوسفر لذت ببریم و هم از ازدحام و شلوغی و هزینه‌های گزاف سفر نیز در امان بمانیم. مناطقی را برای مقصد سفرانتخاب کنیم که میزبانان مهیای ورود ما به آن منطقه بوده و استقبال خوبی از ما خواهند داشت.  پس لازم است با آگاهی وشناخت ،سفری هدفمند ومدیریت شده وبا برنامه را شروع وبه پایان برسانیم .این همان سفر برنامه‌محور،ایمن و سفری جذاب و خاطره‌انگیز برایمان خواهد بود.

 

منوچهر جهانیان/رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ

                                                                            

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا