از اریگامی تا روبیک

تعطیلات نوروز فرصت خوبی است که کمی از مشغله‌های روزمره دور شده و به انجام فعالیت‌هایی بپردازیم که به آن‌ها علاقه داریم. یکی از این فعالیت‌ها می‌تواند انجام بازی های فکری باشد. بازی‌های فکری زیادی در دنیا وجود دارد که ضمن لذت‌بخش بودن، می‌تواند به تقویت نیروی ذهنی ما نیز بیانجامد. در ادامه به بررسی دو نمونه از این سرگرمی‌ها می‌پردازیم.

اریگامی

«اریگامی» برای بسیاری از ما نامی آشناست. اریگامی در ژاپنی از ترکیب دو واژه به معنای «تا کردن» و «کاغذ» ایجادشده است. در اریگامی، هر فرد می‌تواند کاغذی مکعبی شکل را به روش‌های مختلف تا زده و از آن، شکل‌های مختلفی را پدید آورد. اریگامی هنری باستانی است که احتمالا حدود هزار سال پیش در چین شکل گرفت. این هنر بعدها وارد ژاپن شد و در آنجا به کمال رسید و در طی قرون به بخش‌های دیگر جهان منتقل شد.

شاید ساخت کاردستی با کاغذ در نگاه اول، یک سرگرمی کودکانه تلقی شود. با این وجود، اریگامی به هیچ وجه محدود به سن خاصی نیست و پیر و جوان می‌توانند از این سرگرمی لذت ببرند. البته تخصص و تجربه در این سرگرمی نقش مهمی دارد و به همین دلیل، افراد با تجربه می‌توانند شکل‌های بسیار زیباتر و خلاقانه‌تری را خلق کنند. یادگیری و اجرای اریگامی، یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند ضمن افزایش میزان تمرکز فرد، به خلاقیت او نیز کمک کند. به همین دلیل، بسیاری از مدارس دنیا بخشی از فعالیت‌های هنری دانش آموزان را به این کار اختصاص می‌دهند.

«انجمن اریگامی ایران» یکی از اصلی‌ترین مراکز آموزشی اریگامی به زبان فارسی به شمار می‌رود. اگر دوست داشتید در ایام نوروز، فرصتی را به این هنر جذاب اختصاص دهید، می‌توانید از مقالات آموزشی این انجمن به نشانی اینترنتی www.irorigami.ir استفاده کنید.

مکعب روبیک

مکعبی رنگارنگ که در بسیاری از اسباب‌بازی‌فروشی‌ها عرضه می‌شود، هنوز هم در عصر بازی‌های دیجیتالی برای خیلی‌ها یک سرگرمی محبوب است.

مکعب روبیک نخستین بار سال 1974 توسط یک مجسمه‌ساز و استاد معماری اهل مجارستان به نام «ارنو روبیک» ساخته شد. این مکعب که در ابتدا «مکعب جادویی» نام داشت، بعدها به‌افتخار سازنده‌اش، مکعب روبیک نام گرفت.

مکعب روبیک به دلیل جذابیتی که برای افراد در سنین مختلف داشته، بسیار پرفروش بوده و بر اساس آمارها، تاکنون 350 میلیون مکعب روبیک در دنیا به فروش رسیده است. جالب اینجاست که باوجود عرضه انواع بازی‌های دیجیتالی و ویژه تلفن همراه هوشمند، هنوز هم این بازی در دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

اصلی‌ترین دلیل جذابیت مکعب روبیک، چالش ذهنی آن برای افراد است. جالب است بدانید هر ساله رقابت‌هایی بین‌المللی در این زمینه هم به انجام می‌رسد.

مکعب روبیک با ابعاد 2*2*2، 3*3*3، 4*4*4 و حتی 17*17*17 ساخته‌شده است و البته هر قدر تعداد مکعب‌های هر سطر و ستون بیشتر باشد، حل کردن آن نیز دشوارتر خواهد شد. منابع زیادی برای یادگیری مکعب روبیک وجود دارد. اگر شما هم به یادگیری این سرگرمی ذهنی علاقمندید، می‌توانید به سایت www.rubiks-cube-solver.com سر بزنید که به صورت آنلاین امکان حل مکعب و البته راهنمایی شما را دارد.

 

مترجم: صالح سپهری فر

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا