مروری بر خبرهای پرمخاطب در شبکه های اجتماعی

مهم‌ترین رویدادهای سال نیز معمولا بر اساس تعداد عکس‌های ثبت‌شده، محبوب‌ترین افراد در بین مردم یا موضوعات داغ و موردتوجه انتخاب می‌شوند. به‌هرحال سال 94 نیز مانند سال‌های گذشته دربردارنده رویدادهای بزرگ خوب و بدی در سطح دنیا بوده است.

جشن تولد با چاشنی ماجراجویی

 

زنی در آفریقای جنوبی برای جشن یک‍صدمین سال تولدش با چتر نجات از هواپیما بیرون پرید. تصاویر مربوط به این ماجراجویی در فهرست عجیب‌ترین و جالب‌ترین تصاویر سال ثبت شد و به‌این‌ترتیب عنوان متفاوت‌ترین سالگرد تولد به این تصاویر اختصاص یافت. جورجیانا هاروود یک‌صد سالگی خود را با چتربازی در آسمان کیپ تاون جشن گرفت. البته او در سن 92 سالگی نیز این ماجراجویی را تجربه کرده بود. به‌این‌ترتیب سه نسل از فرزندان و نوادگان او برای تماشای این ماجراجویی حاضر شدند. زمانی که جورجیانا به زمین رسید همراه دوستان، اقوام و نمایندگان رسانه تولدش را جشن گرفت. این پیرزن درآمد حاصل از فروش بلیت تماشای پرش خود را به مؤسسه ملی غریق نجات اختصاص داد تا برای خرید جلیقه نجات برای داوطلبان خدمت در این موسسه اختصاص داده شود.

 

 سال 94 نیز مانند سال‌های گذشته دربردارنده رویدادهای بزرگ خوب و بدی در سطح دنیا بوده است.

شایعاتی پیرامون ال نینو

شایعات مطرح‌شده درباره پدیده جوی ال نینو از دیگر موضوعات موردتوجه در شبکه‌های اجتماعی بود. این پدیده از بروز اختلاف دما در آب‌های سرد قطبی و آب‌های جنوبی‌تر ناشی می‌شود و درنتیجه موجب ایجاد جریان‌های دریایی می‌شود. گاهی وقوع این پدیده به بارش‌هایی منجر می‌شود که با جریان‌های شدید باد همراه است. ازاین‌رو بسیاری از رویدادها و تغییرات آب و هوایی در سراسر دنیا به این پدیده نسبت داده شد و بر این اساس شایعات متعددی در شبکه‌های اجتماعی و به نقل از مدیران و صاحب‌نظران این حوزه مطرح شد که از وقوع رویدادهایی بی‌سابقه نظیر دوره‌های تاریکی چندروزه حکایت داشت.

ماجراجویی با قایق پارویی

جان بیدن 53 ساله تنها و بدون توقف با استفاده از یک قایق پارویی از آمریکای شمالی به استرالیا سفر کرد. این ماجراجو سفر خود را از سان‌فرانسیسکو آغاز کرد و پس از 209 روز پارو زدن به استرالیا رسید. او متولد انگلستان است و در کانادا زندگی می‌کند. جان بیدن چهار سال پیش نیز موفق شده بود مسیر اقیانوس اطلس را با قایق پارویی طی کند. او خودش از این موفقیت بسیار شگفت‌زده است. البته پیش‌ازاین نیز افراد دیگری مسیر اقیانوس آرام را با قایق پارویی طی کرده بودند اما این ماجراجو توانست این مسیر را در مدت‌زمان کوتاه‌تری طی کند و به‌این‌ترتیب رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد.

بانوی شناگر 100 ساله

میه کو ناگو اوکا شناگر 100 ساله ژاپنی است که توانست در رقابت جهانی شنای زنان 100 تا 104 ساله رکورد جدیدی را در این رده سنی به نام خود ثبت کند. این بانوی ژاپنی موفق شد در استخری به طول 25 متر در مسابقات جهانی شنای 1500 متر عنوان قهرمانی را از آن خود سازد. این بانوی شناگر اعلام کرده است تا سن 105 سالگی شنا می‌کند. نام او در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

لباسی که به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شد

یکی از جالب‌ترین و شاید بتوان گفت سرگرم‌کننده‌ترین ماجراهای سال گذشته به تصویری از یک لباس مربوط بود که کاربران مختلف این لباس را به رنگ‌های متفاوتی می‌دیدند. داستان لباس ازاین‌قرار بود که مادری تصویر لباسی را که قصد داشت برای مراسم عروسی دخترش تهیه کند برای او فرستاد تا درباره رنگ لباس از دخترش نظرخواهی کند؛ اما عروس و داماد هرکدام این لباس را به رنگ متفاوتی دیدند و درخواست آن‌ها از دوستانشان برای تشخیص رنگ لباس موجب شد این لباس به یکی از پربازدیدترین تصاویر سال تبدیل شود. درنتیجه توجه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این موضوع معطوف شد. به‌این‌ترتیب درباره علم بینایی و جزئیات عملکرد مغز و چشم انسان‌ها بحث‌های فراوانی مطرح شد. رنگ آبی و سیاه یا سفید و طلایی این لباس موضوعی بود که سروصدای زیادی در دنیای مجازی به راه انداخت.

خودروهای رباتیک یک گام به واقعیت نزدیک شدند

اما در دنیای علم و فناوری یکی از مهم‌ترین رویدادها حضور ربات‌ها در زندگی بشر بود که می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. بهره‌گیری از ربات‌ها به‌عنوان دستیار انسان‌ها یا بهتر است بگوییم بهره‌گیری از هوش مصنوعی به‌عنوان راهکاری برای تغییر زندگی بشر تا جایی پیش رفته است که سال گذشته خودروهای بدون راننده به یکی از داغ‌ترین مباحث موردتوجه شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا تبدیل شد. شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های فعال در زمینه فناوری با همکاری هم موفق به طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده شدند. شرکت خودروسازی نیسان نمونه‌ای از این خودروهای بدون راننده را در اختیار خبرنگاران قرارداد تا این خودرو را مورد ارزیابی قرار دهند. شرکت تسلا نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در زمینه ساخت قطعات تأمین‌کننده نیروی برق موردنیاز خودرو موفق شد فناوری به بازار عرضه کند که می‌تواند در ترمز گرفتن و تغییر مکان خودروهای بدون راننده در بزرگراه‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.

سر و جان فدای سلفی

سال گذشته بازار سلفی گرفتن نیز داغ بود و از خطرناک‌ترین تا جذاب‌ترین سلفی‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است. سال گذشته تب سلفی و انتشار تصاویر ثبت‌شده در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید. بسیاری از افراد به دنبال ثبت تصاویری خاص و منحصربه‌فرد بودند. تصاویری که گاهی آن‌ها را مجبور می‌کرد در شرایط خطرناک قرار گیرند تا جایی که بر اساس داده‌های آماری منتشرشده تعداد کشته‌شدگان عکس سلفی از تلفات ناشی از حمله کوسه‌ها پیشی گرفت. سال گذشته 8 نفر در اثر حمله کوسه‌ها جان خود را از دست دادند. درحالی‌که مرگ‌ومیر ناشی از گرفتن عکس سلفی 12 نفر گزارش‌شده است. علاوه بر این تعداد زیادی از کاربران نیز هنگام گرفتن عکس سلفی در شرایط خطرناک با آسیب‌های جدی مواجه شدند. به نظر می‌رسد با رواج هرچه بیشتر عکس‌های سلفی شاهد آسیب‌های جانی بیشتری باشیم که از این سبک عکاسی ناشی می‌شود. سال گذشته زن 21 ساله‌ای در تلاش برای گرفتن عکس سلفی درحالی‌که تفنگ در دست داشت به‌اشتباه تیری به سرخود شلیک کرد. اگرچه او از این حادثه جان سالم به دربرد اما چنین داستان‌هایی همیشه به‌خوبی و خوشی ختم نمی‌شود. چنانچه یک فرد اسپانیایی که می‌خواست حین گاوبازی عکس سلفی بگیرد جان خود را از دست داد. پیرمرد 66 ساله‌ای نیز حین بازدید از بنای مشهور تاج‌محل در دهلی‌نو هنگام گرفتن عکس سلفی از پله‌ها پایین افتاد و ضربه واردشده به سر او موجب بیهوشی و درنهایت مرگ او شد. بر این اساس در بسیاری از کشورها ازجمله روسیه به شهروندان هشدار داده‌ شده است از گرفتن عکس سلفی در مجاورت قطارها، پشت‌بام یا نزدیکی حیوانات خودداری کنند.

شکلکی که واژه سال انتخاب شد

برای نخستین بار در دنیا فرهنگ لغت آکسفورد Emoji یا شکلک خنده از ته دل را به‌عنوان لغت سال انتخاب کرد. بر اساس بیانیه رسمی منتشرشده در سامانه فرهنگ لغت آکسفورد این شکلک به بهترین شکل ممکن بازگوکننده احساسات و تمایل درونی کاربران است. سال گذشته این شکلک از سوی بسیاری از مردم و بخصوص کاربران تلفن‌های همراه هوشمند به‌عنوان زبانی برای بیان احساسات افراد مورداستفاده قرار گرفت. این نشان‌دهنده تحول زبان انگلیسی است که به‌طور گسترده‌ای از تحولات دنیای فناوری تأثیر می‌پذیرد.

اما ماجرای محبوبیت ایموجی ها به اینجا محدود نمی‌شود. با توجه به استقبال کاربران دنیای مجازی از استفاده از این شکلک‌ها شبکه اجتماعی توییتر فهرستی از ده شکلک برتر سال ارائه کرده است. ایموجی خنده از ته دل یا چهره‌ای با اشک شوق در فهرست محبوب‌ترین شکلک‌ها قرار گرفت. پس‌ازآن ایموجی چهره خندان با چشمانی به شکل قلب (smiling face with heart-shaped eyes) و چهره گریان با صدای بلند (loudly crying Face) در رتبه‌های بعدی فهرست شکلک‌های محبوب سال قرار گرفت. تشویق با دست زدن (clapping Hands) و ایموجی آتش (fire Emoji) از دیگر محبوب‌ترین شکلک‌های سال بودند. این فهرست نشان‌دهنده این است که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مکانی برای بیان احساسات مختلف از خشم و نفرت تا عشق و علاقه باشد.

 

فرانک فراهانی جم / روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا