انتقال فناوری یادگرفتنی است؛ خریدنی نیست

 سورنا ستاری معاون علمی و فناری رییس جمهوری، در بازدید از سازمان انتقال خون، اظهار کرد: سازمان انتقال خون کشور خط مقدم جبهه در حوزه پزشکی و جزء نهادهای موثر در این حوزه است.وی افزود: یکی از بزرگ ترین مزیت های کشور داشتن نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده است که از نظر سطح علمی بسیار بالا است و باید از این سرمایه ملی به خوبی بهره ببریم.
 

نیروی انسانی فقط با پول ساخته نمی شود

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی فقط با پول ساخته نمی شود بلکه باید هویت آنها شکل بگیرد که این کار نیز تنها با شناخت قابلیت های آنها و استفاده از آنها ممکن است.ستاری تصریح کرد: نیروی انسانی بزرگترین پشتوانه سازمان ها است و باید از این پشتوانه عظیم به درستی استفاده و آینده را برای آنها فراهم کنیم.

رییس هیئت امنای صندوق پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه پژوهش می بایددر بستر بخش خصوصی انجام شود، بیان کرد: اگر پژوهش در سازمان های دولتی انجام شود، متوقف می شود به همین دلیل باید سازمان های دولتی برای انجام پژوهش های مورد نیاز خود به بخش خصوصی و شرکت های خصوصی اعتماد کنند.

پژوهش  در سیستم دولتی باید سبک و چابک باشد

وی در ادامه بیان کرد: برای انجام تحقیقات و پژوهش ها براساس پرداخت حقوق دولتی، ابتدای انحراف است. باید پژوهش ها در سیستم دولتی سبک و چابک باشد و بیشتر تحقیقات و پژوهش ها برون سپاری شود زیرا با بزرگ شدن سازمان ها و وزارتخانه ها به جای خوبی نمی رسیم.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، برون سپاری تحقیقات و پژوهش ها به مراکز خصوصی بهترین راهکار برای گرفتن تخفیفات لازم و انتقال دانش به کشور است.

از برندسازی محصولات ایرانی حمایت می کنیم

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، برندسازی محصولات ایرانی را یک ابزار مهم برای توسعه علم و فناوری در کشور دانست و گفت: معاونت علمی از برندسازی محصولات تولیدی کشور حمایت می کند و این حمایت ها در حوزه تولیدات و مشتقات خونی نیز صادق است و از هر برندسازی در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

ستاری افزود: در گذشته انتخاب شریک خارجی برای سازمان ها و مراکز با خرید دانش فنی نیز همراه بود که این موضوع مهم ترین عامل عدم توسعه علم و فناوری محسوب می شود به همین دلیل تاکید و توصیه ما در این دوره شراکت با کشورهای دیگر به شرط انتقال دانش فنی است.

سرمایه گذاری بر روی اتفاقات علمی و فناوری آینده

رییس ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته کشور با اشاره به اینکه اتفاقات آینده سازمان ها و مراکز علمی بسیار مهم است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که معاونت علمی بر روی آن سرمایه گذاری می کند اتفاقات علمی و فناوری در آینده است و اینکه برنامه های تعیین شده در آینده چقدر در توسعه علم و فناوری کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: مهم ترین عامل توسعه علم و فناوری کشور مغز و فکر جوانان است که باید از این ظرفیت در جهت انتقال دانش فنی استفاده کرد که در حوزه پزشکی بیشترین نیاز ما به مغزهای متفکر حوزه ژنتیک است که متاسفانه از این نظر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

بنا به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، خرید دستگاه و تجهیزات شکل دهنده پژوهش نیست بلکه مغز و استفاده از نیروی انسانی کارآمد است که می تواند پژوهش و تحقیقات را در کشور شکل داده و توسعه دهد.

هدایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران سال آینده به سمت تجهیزات پزشکی

ستاری در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران سال آینده به سمت تجهیزات پزشکی هدایت خواهد شد، گفت: سال آینده قصد داریم که نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را به سمت تجهیزات پزشکی هدایت کنیم که سازمان انتقال خون نیز می تواند در این حوزه نقش بسزایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه می تواند بازار خوبی برای شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی باشد و زیرساخت های مختلف پزشکی در این نمایشگاه به نمایش درمی آید.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو کشور در خصوص ارائه سوبسید به فناوری های بالا در کشور، بیان کرد: معاونت علمی به تکنولوژی های بالا 50 درصد سوبسید ارائه می کند و در صورت اعلام نیاز به سازمان انتقال خون نیز این سوبسید را ارائه خواهد کرد.

وی توسعه ارتباطات بین‌المللی را بسیار ضروری دانست و گفت: اقدامات سازمان انتقال خون برای توسعه روابط بین‌الملل مورد حمایت معاونت قرار خواهد گرفت، زیرا یکی از سیاست های معاونت علمی حمایت از توسعه روابط بین‌المللی برای توسعه علم و فناوری است.

ستاری، توسعه مناسب ایران در حوزه بیوتکنولوژی را نمونه خوبی برای توسعه علم و فناوری در کشور بیان کرد و ادامه داد: شرکت های بسیار خوب و معتبری در حوزه بیوتکنولوژی در کشور و منطقه داریم و باید از این نمونه مناسب در دیگر حوزه های علمی نیز استفاده کنیم.

استفاده از شرکت های دانش بنیان در سازمان انتقال خون باید جدی گرفته شود

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این بازدید، گفت: سازمان انتقال خون جایگاه بالایی در وزارت بهداشت دارد و خدمات خوبی در سراسر کشور ارائه می کند. به سازمان توصیه می کنیم که از توانمندی شرکت های دانش بنیان بیشتر استفاده کرده و تبدیل علم به ثروت را جدی تر بگیرد.

در ادامه این مراسم از کتاب "عملکرد سال 93 نظام مراقبت از خون و آموزش های بالینی و آزمایشگاهی برای کارکنان طب انتقال" با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا