شناسایی کشتی های غرق شده در اقیانوس به کمک ماهواره

بر اساس آخرین ارزیابی های صورت گرفته حدود سه میلیون کشتی غرق شده در اعماق اقیانوس ها دفن شده اند که یک چهارم آن ها در اعماق اقیانوس اطلس شمالی قرار دارند.

این کشتی ها در بسیاری از موارد دارای محموله هایی ارزشمند بوده که ارزش مطالعاتی بسیار بالائی داشته و یا اطلاعات مفیدی را با خود به اعماق دریا برده اند.  به تازگی با استفاده از فناوری جستجوی ماهواره ای و روش های جدید  می توان مکان دقیق آن ها را شناسایی کرد .

ماتیاس بایه ، زمین شناس موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک در آخرین مطالعات خود که در مجله علوم باستان شناسی منتشر شده عنوان کرد که لاشه های باز مانده از کشتی ها در اعماق دریا با تولید ذرات معلق و سیگنالهای منتشر شده از آن ها به وسیله ماهواره ها یی همانند  ماهواره لندست 8 قابل مکان یابی هستند . ماهواره لندست 8 ، ماهواره آمریکایی با ماموریت دیده بانی زمین است که در سال 2013 به فضا پرتاب شده و محصول همکاری ناسا و سازمان زمین شناسی ایالات متحده است .

گازهای خطی متصاعد شده این ذرات از اطراف این کشتی های  شکسته ،  به راحتی از فضا قابل تشخیص بوده و به این ترتیب مکان آن ها به سهولت قابل تشخیص است .

در همین راستا محققان مطالعات خود را با تجزیه وتحلیل چهار منطقه مشخص در نزدیکی بندر زبروگ در سواحل بلژیک آغاز کردند . اعماق آب های این منطقه در محدوده ای سه مایلی از یکدیگر مملو از کشتی های غیر نظامی غرق شده بود . در این محدوده ، پیش از شروع این تحقیقات وجود چندین کشتی متصور بود که از آن جمله میتوان به کشتی های  سانسیپ و اس اس ساموورن که بعد از جنگ جهانی دوم غرق شده بودند و یا کشتی بخار نیتون متعلق به کشور سوئد اشاره کرد .

در همین راستا محققان توانستند با استفاده از جزر و مد و تصویر برداری به وسیله ماهواره لندست 8 مکان دقیق این کشتی هامدفون شده در اعماق دریا را مشخص کنند. ذرات معلق منتشر شده از این کشتی ها و به طور خاص نوترون و نیپون های منتشر شده از این لاشه ها در این بررسی ها کمک شایانی به این تحقیقات کرد .

این تیم تحقیقاتی در همین خصوص اضافه کرد  که  سطح صیقلی این کشتی ها در آب باعث متصاعد شدن این ذرات معلق شده و تولید گاز های خطی از این محدوده شناسایی را به وسیله ماهواره مقدور می کند.

در پایان با وجود این روش پژوهشی میتوان امیدوار بود که پزوهشگران  با رصد کردن اقیانوس ها و دریا ها بیش از گذشته کشتی ها ی مدفون شده در اعماق دریا را شناسایی کرده و مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

منبع : Discovery