هیات پزشکی ایران در 'تازه' و شوک رهبران عراق از حمله شیمیایی داعش

 هیات 9 نفره پزشکان و گروهی از کارشناسان ایرانی ساعت 11 صبح شنبه وارد کرکوک درشمال عراق شده و به سرعت کار معاینات پزشکی و نمونه برداری از مصدومان شیمیایی حمله سه شنبه گذشته داعش به ناحیه تازه را آغاز کردند. 
معماری نیاز اوغلو نماینده ترکمان پارلمان عراق در گفت و گو با ایرنا گفت، اعضای هیات پزشکی ایران بعد از ظهر از کرکوک به ناحیه تازه رفتند و صبح فردا باردیگر برای ادامه کار خود به کرکوک بر می گردند. 
وی که یک ساعت قبل از گفت وگو از ناحیه تازه به بغداد برگشته بود، گفت ، پزشکان ایرانی بعد از معاینات و آزمایشات پزشکی ، کار درمان را آغاز و مقدمات انتقال آن دسته از مصدومانی را که نیاز به ادامه مداوا در ایران دارند، فراهم خواهند کرد. 
معماری نیاز اوغلو درباره صدمه دیدگان گفت بیش از 400 تن از اهالی ناحیه تازه مصدوم شده اند که حال 15 نفر از آنان بسیار وخیم بود و به همین دلیل به بغداد انتقال یافته اند. 
وی در عین حال افزود، تعدادی از مصدومان که دو روز پیش مرخص شده بودند، به دنبال بروز علائم شیمیایی مانند سرگیجه ، حالت تهوع و سایر علائم ، مجددا به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. 
این نماینده ترکمان پارلمان عراق، تنها فوت یکی از مصدومان ، کودک 2 ساله به نام فاطمه سمیر را تایید کرد و گفت داعش در این حمله صرفا غیر نظامیان را هدف گرفته بود بطوری که موشک های کاتیوشا حاوی مواد شیمیایی کلر و خردل را به یک منطقه مسکونی در مرکز ناحیه تازه شلیک کرد. 
در همین حال ، نوری المالکی نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف دولت قانون روز شنبه این اقدام داعش را یک جنایت جنگی توصیف کرد و از دولت عراق خواست تدابیر لازم را برای توقف این حملات اتخاذ کند. 
وی حمله شیمیایی داعش را با حمله رژیم بعث عراق به حلبچه و مناطق هورهای جنوب عراق مقایسه کرد و گفت بمباران ناحیه تازه در ادامه جنایات حلبچه و اهوار عراق در دهه 80 قرن گذشته میلادی است. 
مالکی از نیروهای پیشمرگه نیز درخواست کرد برای آزادی مناطق تازه و بشیر با نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی همکاری کنند.
گفته می شود که یکی از دلایل تاخیر در شروع عملیات آزادسازی مناطق شیعه نشین تازه و بشیر در جنوب کرکوک، عدم همکاری نیروهای کرد عراقی است که باعث ادامه محاصره 21 ماهه این مناطق و کشتار روزانه اهالی این مناطق شده است. 
نوری المالکی همچنین وجود سلاح های ویرانگر در دست داعش را خطرناک توصیف کرد و از جامعه بین المللی خواست هرچه سریعتر با حمایت از عراق ، این روند را متوقف کنند. 
سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز این حمله شیمیایی را یک فاجعه خواند و بر ضرورت حمایت از غیر نظامیان در تازه و سایر شهرهای در تهدید داعش تاکید کرد .
وی در عین حال، کمک بین المللی به عراق را برای محدود کردن توان داعش که اکنون مشخص شده ، سلاح شیمیایی در اختیار دارد، ضروری دانست. 
حیدرالعبادی نیز دیروز جمعه در واکنش به این حمله تروریستی ، خود را متعهد به پاسخ سخت دانست و استفاده داعش از گازهای سمی را یک جنایت بزرگ توصیف کرد. 
به گزارش ایرنا،داعش بامداد سه شنبه گذشته 42 موشک کاتیوشا حامل مواد شیمیایی را به منطقه مسکونی ناحیه تازه در 25 کیلومتری جنوب کرکوک شلیک کرد که به دنبال آن حدود 400تن مصدوم شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا