تشخیص بیماری سلیاک در کودکان با خراش نوک انگشت

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می زند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می شود.مبتلایان به سلیاک پروتیینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالا جودو سر وجود دارد، نمی توانند تحمل کنند و واکنش سیستم ایمنی بدون آنها به مصرف غذاهای حاوی گلوتن، به صورت تخریب روده کوچک است.

روش جدید تشخیص می تواند پزشکان را از خون گرفتن از کودکانی که علائم این بیماری را دارند، باز دارد. این روش سریعتر و کم هزینه تر از آزمایش خون معمول است.
محققان اسپانیایی که این آزمایش را ابداع کرده اند، می گویند: قطره خون گرفته شده از نوک انگشت بیمار روی وسیله ای گذاشته می شود که آن را به منظور تشخیص اتوآنتی بادی ها در خون مویرگی که نشانه این بیماری است، تجزیه و تحلیل می کند.
در صورت وجود این آنتی بادی ها در یک نمونه خون، یک خط صورتی روی این وسیله آزمایش کننده نمایان می شود.
در یک مطالعه برای آزمایش این روش که در مجله Pediatric Research منتشر شد، محققان 198 کودک دو تا چهار ساله را برای آزمایش روش خراش انگشت انتخاب کردند که تمامی آنها تقریبا علائم قابل مشاهده و یا هیچ نشانه از این بیماری را نداشتند .
در میان این کودکان، نتیجه آزمایش شش نفر مثبت شد و آزمایش معمول خون نیز این نتیجه را تایید کرد.
محققان می گویند، آزمایش زودهنگام کودکان بدون در نظر گرفتن علائم، می تواند از استفاده از گران قیمت تر و آزمایش های بعدی جلوگیری کند.
به گفته محققان آزمایش تشخیص این بیماری از طریق خراش نوک انگشت تنها ده دقیقه طول می کشد و کمتر از 14 دلار هزینه دارد.
ماریا وگا آلمازان محقق دانشگاه گرانادا در اسپانیا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: استفاده از این نوع روش تشخیصی در مطب پزشکان خانواده و یا متخصصان اطفال به آنها اجازه می دهد که مواردی از بیماری سلیاک را که به دلیل علائم نامعمول آن تشخیص داده نمی شود، کشف کنند و از فرآیندهای غیرضروری، گرفتن خون و یا ارجاع بیمار به پزشکان متخصص اجتناب کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا