تکنولوژی رنگ خوردوسازان داخلی کمتر از دنیا نیست

درحال حاضر در کشور برآورد دقیقی از میزان فروش رنگهای مختلف خودرو در دست نیست. همچنین با توجه به محدودیت تعداد خودروسازان درکشور، در این سالها خودروسازان داخلی تولید خود را بیشتر بر مبنای چهار رنگ سفید، مشکی، نقره ای و نوک مدادی محدود کرده اند.

دراین خصوص مهندس مهدی پازوکی قائم مقام معاونت مهندسی یک شرکت خودروساز داخلی گفت: موضع رنگ خودرو تابع چند پارامتر بوده که یکی از آنها سلیقه مشتریان و دیگری طرح خودرو است.

وی تاکید کرد:‌ هر شرکت خودرو سازی کلینیک هایی را برگزار می کند که در آن بسیاری عوامل از جمله سلیقه و تقاضای مشتریان، طرح خودرو ،تکنولوژی رنگ در آن شرکت و در کل تمامی جوانب بصری را بررسی می کنند.

رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکتهای خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.

پازوکی خاطر نشان کرد: قطعا تکنولوژی رنگ در خطوط خودروسازی محدودیت هایی را ایجاد می‌کند که این مسئله خاص خودرو سازان داخلی نبوده و خودروسازان خارجی نیز با این مسئله روبه رو هستند.البته ناگفته نماند آمارها نشان می دهد  که رنگهای محبوب و خاص مشتریان سفید و مشکی است.

وی افزود: سلیقه مصرف کننده تاحدود زیادی تعیین کننده رنگ خودرو است؛اگر قشر متوسط جامعه را در نظر بگیریم تمایل بیشتر به سمت خودرو های ارزان قیمت و به تناسب آن در بحث خدمات پس از فروش مناسب‌تر است.مصرف کننده با این طیف راغب است رنگ هایی را انتخاب کند که هزینه بر نباشد .

پازوکی عنوان کرد: همچنین در کلینیک های تخصصی  همه این عوامل برای تعیین رنگ هر خودرو در نظر گرفته می‌شود. درکنار آن طراحان نیز به نسبت شکل خودرو رنگ هایی را نیز پیشنهاد می‌دهند که مورد بررسی قرار می گیرد.

قائم مقام معاونت مهندسی شرکت خودروساز داخلی ایران خاطرنشان کرد: طبق آمارهای برآمده از  کلینیک هامتقاضیان بالای  60درصد رنگ سفید و مشکی را در طیف های خاص درخواست داشته اند.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس که سلیفه مردم به سمت رنگی شدن خودروها رفته و خودروسازان کمتر به آن پاسخ داده‌اند ،گفت:امروز با توجه به ورود خودرو های مختلف با طیف های رنگی بازهم سلیقه مردم به دنبال عرف جامعه است و مشکی و سفید بیشتر متقاضی را دارد.به طوری که اولین سنت شکنی در خودرو  ماتیز بود که در رنگهای مختلف و خاصی وارد شد اما استقبال زیادی ازآن نشد .بنابراین آمارها نشان داد که این عدم تداوم به دلیل سلیقه مصرف کننده بوده است.

مهندس پازوکی افزود: از سوی دیگر تکنولوژی خطوط رنگ تمامی شرکت های خودروسازی اجازه تولید هر رنگ را نمی‌دهد.زیرا مخازن رنگ برای رنگ شدن یک خودرو باید شارژ شوند ،یعنی  پراز رنگ شوند تا بتواند یک خودرو را که 2کیلو گرم رنگ نیاز دارد را به رنگ مورد نظر برسانند.

وی عنوان کرد: توان خودروسازان داخلی در بحث رنگ سازی بسیار خوب است و شید رنگ شاید مشکل تکنیکالی که برای خودروسازان دارد رویپلیمر و یک فلز باشد که یمتوان باتکنیک هایی این مشکل را نیز حل کرد اما درحال حاضر تقاضای مشتری به سمت رنگ های مختلف نرفته است تا خطوط را به سمت طیف رنگ های مختلف ببریم.البته ناگفته نماندکه خودروسازان داخلی 8-9رنگ را در صنعت خود جای داده اند و ما دور از جهان نیستیم و روی محصولاتمان 5-6رنگ راداریم و به لحاظ رنگی تفاوتی باجهان نداریم.

به هر حال نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، انتخاب رنگ خودرو یک امر سلیقه‌ای است و اطلاعات دقیقی در خصوص پرفروش ترین رنگ در خودروسازهای دنیا وجود ندارد. رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکتهای خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.

 

گزارش: فرگل غفاری

 

گزارش :فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا