بررسی میزان جیوه در فسیل استخوان ماهی ها

بر اساس گزارش های ارسالی از منطقه کینگ سالامون آلاسکا و به نقل از شبکه خبری Alaska Dispatch Newsreports فعالیت های اکتشافی  تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان که در حال مطالعه یک محوطه باستانی در منطقه جزایر مینک Mink Island واقع در پارک ملی و منطقه محافظت شده کاتمای  Katmai National Park and Preserve هستند ، منجر به کشف فسیل نوعی ماهی با نام cod شده است که بررسی های آزمایشگاهی نشان دهنده وجود حجم زیادی از سموم حاوی جیوه در این استخوان ها است که در طی مدت زمان زندگی این ماهی در این بافت ها رسوب کرده اند .

نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که احتمالا گوشت بدن این ماهی توسط افراد بومی منطقه در حدود فاصله زمانی 4 تا 5 هزار سال پیش خورده شده است . پژوهشگران احتمال می دهند میزان عنصر جیوه موجود در گوشت بدن این ماهی به مراتب بیشتر از میزان رسوب کرده در استخوان های وی بوده است .

دانشمندان با انجام آزمایش های متعددی دریافتند که این استخوان ها به دوران ابتدائی و میانی دوره Holocene   که به دوره زمین شناسی عصر حاضر که از پایان دوره پلیستوسن شروع شده  ، گفته می شود ، تعلق داشته و در این دوران همراه با روند گرمایش زمین و بالا آمدن سطح آب دریاها و ذوب منابع یخی در خشکی ها که همراه با زیر آب رفتن برخی مناطق ساحلی بوده است ، میزان زیادی از عناصر معدنی و سموم از جمله جیوه وارد آب دریاها شده و به تبع آن اثرات این فلزات سنگین در بدن ماهی ها قابل مشاهده است .

در همین زمینه لارنس دافی Lawrence Duffy از پژوهشگران دانشگاه آلاسکا University of Alaska اعلام کرد : " قابل توجه است که میزان جیوه موجود در بدن این ماهی کشف شده از بالاترین میزان جیوه موجود در آب های فعلی کره زمین که بر اثر فعالیت های  صنعتی آلوده شده اند نیز بیشتر است . "

بر اساس مطالعات انجام شده ، هزاران سال بعد و در زمانی که سطح آب دریاها ثابت شدند ، میزان جیوه موجود در آب اقیانوس ها و دریاهای جهان مجددا کاهش یافت .

در همین زمینه لارنس دافی اعلام کرد : " جمعیت فعلی کره زمین به میزان بیشتری در خطر مسمویت جیوه قرار دارد و میزان جیوه موجود در آب دریاها در این دوره از 500 سال و 1000 سال گذشته بسیار بیشتر است . "