کدام بخش از مغز مسئول گذاشتن پست در شبکه اجتماعی است؟

برای بسیاری از مردم به اشتراک گذاری اطلاعاتشان در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک بسیار آسان است. در حقیقت، فیس بوک که عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی را دارا است ماهانه میزبان 1.5 میلیارد کاربر فعال است. شمار زیادی از این کاربران در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری لینک ها، ویدیوها عکس ها و حتی احساسات و افکارشان می پردازند.

این تیم به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگانی که اطلاعات شخصی بیش تری را در فیس بوک به اشتراک می گذاشتند، ذهن فعال تری داشتند.

بنابر تحقیقات جدید محققان، بخشی خاص در مغز وجود دارد که زمانی که یک کاربر اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذراد فعال می شود. در این تحقیق، محققان به بررسی اتصال بخش های خاص مغز که سابقا به عنوان بخش هایی که در شناخت خود درگیر هستند شناسایی شده بودند پرداختند.

این تیم تحقیقاتی به راهبری دار مشی (Dar Meshi) از دانشگاه برلین تمرکز خود را بر روی بخش قدامی و ناحیه پیش گوه قرار دادند. لازم به ذکر است که این دو بخش زمانی استفاده می شوند که شخص در حال فکر کردن بر روی خود است. علاوه بر این بخش قدامی با تصمیم گیری، بیان شخصیت و تعدیل رفتار اجتماعی در ارتباط است.

این تحقیق بر روی 35 شرکت کننده انجام شده است که هر یک از آنها پرسش نامه ای به نام "مقیاس به اشتراک گذاری مرتبط با خود" را پر کرده اند. در این پرسش نامه مشخص می شود که هر شرکت کننده هر چند وقت به چند وقت تصویری از خود پست کرده، حالات و اطلاعات حساب کاربری خود را به روز می کند. شرکت کنندگان این پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده بودند پس مقیاس به اشتراک گذاری مرتبط با خود آنها نیز بسیار متفاوت بود.

تیم تحقیقاتی یاد شده با استفاده از فناوری fMRI به ضبط فعالیت مغز شرکت کنندگان پرداختند و سپس برای یافتن ارتباطی بین اتصالات مغز و مقیاس به اشتراک گذاری مرتبط با خود ارتباط بخش های مغز شرکت کننده ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. این تیم به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگانی که اطلاعات شخصی بیش تری را در فیس بوک به اشتراک می گذاشتند، ذهن فعال تری داشتند. علاوه بر این، بخش میانی قدامی و ناحیه پیش گوه این افراد تا حد زیادی به قشر DLPFC مغز (یکی از بخش های مغز انسان که به تازگی تکامل یافته است) متصل بود.

دوره بلوغ DLPFC بسیار طولانی است و تا زمان بزرگ سالی نیز ادامه دارد. این منطقه از مغز در انعطاف پذیری شناختی، برنامه ریزی، استدلال انتزاعی و حافظه کاری درگیر است.

دلالت های به دست آمده در این پژوهش بسیار گسترده است و می تواند به عنوان پایه و اساس تحقیقات پیشرفته تری در این زمینه در نظر گرفته شود. بنابر گفته محققان: «معرفی موثر خود به دیگران که شامل به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط با خود است یک مهارت بسیار مهم اجتماعی است که نقش مهمی در موفقیت شغلی، جاذبه های عاشقانه، دوستان و دیگر جنبه های مطلوب زندگی ایفا می کند.»

منبع: techtimes

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا