آب مهمترین رکن توسعه پایدار است

به گزارش ایرنا ، محمدرضا سعید آبادی در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب افزود: شعار امسال روز ملی و جهانی آب' آب و توسعه پایدار ' است که نشان دهنده ارتباط تنکانگ بین این دو موضوع است.

وی ادامه داد: اگر توسعه پایدار به معنی کاهش و رفع فقر ، امنیت غذایی ، امنیت انرژی ، سلامت انسان و حفظ محیط زیست است قطعا بدون آب امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان جهانی یونسکو برای رسیدن به دو هدف صلح و توسعه پایدار بخش علوم طبیعی در این سازمان را ایجاد کرده و یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این بخش دنبال می شود مساله آب است.

سعید آبادی افزود: همچنین کمیته ملی آب شناسی نیز در این سازمان فعال است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی یونسکو دارای هشت کمیته است که موضوعات مربوط به یونسکو در ایران را پیگیری می کند که یکی از آنها کمیته ملی آب شناسی است که نمایندگانی از وزارت نیرو ، متخصصان و سازمان های مردم نهاد در آن حضور دارند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: در ایران دو مرکز منطقه ای و بین المللی وابسته به یونسکو در زمینه آب فعالیت می کنند که مرکز منطقه ای آن 'مدیریت آب شهری' و 'مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی تاریخی است' .

سعیدآبادی افزود: همچنین دو کرسی دانشگاهی با عناوین'بازیافت آب ' در دانشگاه تهران ' آب و توسعه پایدار شهری' در دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر برنامه های مربوط به موضوعات ساختاری و زیربنایی نیازمند داشتن مدیریت قوی و داشتن برنامه های مدون برای حفظ منابع آب هستیم.

وی گفت: امروزه آنچه مورد غفلت و کم کاری واقع شده آموزش ، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه منابع آبی و نحوه استفاده از آن است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: مساله اینجاست که امروزه هرچه در حوزه های ساختاری مانند سدسازی فعالیت می کنیم نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه مشکلات بیشتری در زمینه منابع آب ایجاد کرده ایم.

سعید آبادی تاکید کرد باید با آموزش و فرهنگ سازی بتوانیم به حل بحران آب و نحوه مصرف آن کمک کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا