امضای تفاهم‌نامه همکاری فناوری بین پارک فناوری پردیس و جهاد دانشگاهی

در ابتدای این مراسم محمدرضا پورعابدی، معاون جهاد دانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، گفت: علیرغم توسعه کلی تولید دانش در کشور، نتوانستیم از این پیشرفت برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش، بهره‌وری لازم را ببریم.

وی افزود: راه‌کار اصلی برای ایجاد کسب و کار دانش‌بنیان، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است، چرا که با ایجاد آن بازار مطمئن با ظرفیت مناسب برای نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

معاون جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم و از تولید علم به تجاری‌سازی برسیم، باید از مهندسی پژوهشی به صورت بهینه و هدفمند استفاده کنیم.

پورعابدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دارای سه پژوهشگاه، 25 پژوهشکده، دو پارک علم و فناوری و 20 مرکز رشد است، افزود: این مرکز سازمانی است که می‌تواند خلا فناوری، نوآوری و تجاری‌ کردن دانش را برطرف کند.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با ظرفیتی که دارد می‌تواند مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را با ایجاد فن‌بازار حل کند و از طرفی محصولات را به دست صنایع رسانده و از سوی دیگر نیازهای صنایع را به شرکت‌های دانش‌بنیان برساند.

وی در پایان گفت: امیدواریم فن‌بازارهایی که با این ماهیت شکل می‌گیرد، بتواند اثربخش و مفید باشد.

در ادامه این مراسم بهروز صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس، در رابطه با فعالیت‌های پارک فناوری پردیس گفت: پارک فناوری پردیس زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، از این‌رو بجز فعالیت‌هایی که سایر پارک‌های فناوری انجام می دهند، مسوولیت برخی طرح‌ها را در سطح ملی و بین‌المللی نیز بر عهده دارد؛ فن‌بازار ملی ایران یکی از این طرح‌هاست که بخش‌های توسعه‌ آن را در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: در سال 81 بخش ایجاد این فن‌بازار شروع شده است و در سال 90 براساس نقشه جامع ملی کشور، آغاز به‌کار کرد.

صفاری‌نیا اظهار داشت: در حوزه فن‌بازار بعد از ابلاغ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تصمیمات خوبی در کشور گرفته شد. سیاست کشور تقویت طرف عرضه، تبدیل ایده به طرح و در نهایت تجاری‌سازی، توسعه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و دستیابی به یک محصول تجاری شده، بود. رویکرد فن‌بازار این است که طرف عرضه و تقاضا را به‌هم متصل کند.

رییس پارک فناوری پردیس افزود: بعضی‌ها فن‌بازار را در کشور فقط یک نمایشگاه تلقی می‌کنند، اما فرآیند تبادل فناوری اتفاقی نیست و با اتمام نمایشگاه نباید، آن را تمام شده پنداشت، بلکه این امر یک فرآیند دایمی است.

وی عنوان کرد: کشف توانمندی‌ها، تخمین قیمت‌ها، تسهیل در معامله، از وظایف فن‌بازار است که این تسهیلات و زیرساخت‌ها را دولت تهیه کرده و عمده معملات و خرید‌وفروش‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

صفاری‌نیا در ادامه در رابطه با بانک اطلاعاتی فن‌بازار گفت: این بانک اطلاعاتی آن‌لاین شده و در حال حاضر 200 شرکت دانش‌بنیان در آن تایید صلاحیت شده‌اند که اطلاعات آنها در بانک وجود دارد. علاوه بر این اطلاعات 4 هزار شرکت صنعتی نیز در این بانک در دسترس است.

رییس پارک فناوری پردیس، در ادامه اظهار داشت: فن‌بازار و اصول اطلاع‌رسانی محصولات دانشی کشور بر عهده این بانک است و 10 هزار نفر عضو این بانک اطلاعاتی بوده و از اطلاعات آن استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با طرح‌های دیگر فعالیت‌های فن‌بازار گفت: برگزاری نسشت‌های خارجی و داخلی از دیگر وظایف فن‌بازار ملی ایران است.

صفاری‌نیا همچنین از فستیوال عرضه اختراعات صنایع نام برد و ادامه داد: وظیفه این فستیوال تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری صنایع در آنهاست که 100 طرح را در قالب کتابچه‌ای برای سرمایه‌گذاری ادامه کرده‌ایم.

رییس پارک فناوری پردیس، عنوان کرد: ستاد مرکزی فن‌بازار در معاونت علمی، در مجموعه پارک مستقر است و همچنین در 14 استان کشور نیز شعب فن‌بازار فعال شده است که در قرار است تا پایان سال 96، این شعب را در سراسر استان‌های کشور راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه، با بیان اینکه 50 کارگزار و شرکت بازاریاب خصوصی با فن‌بازار همکاری می‌کنند، گفت: در سال 93 با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، بیش از 30 میلیارد تومان فروش محصولات دانش‌بنیان داشته‌ایم و فروش استانی‌مان نیز 10 میلیارد تومان بوده است.

صفاری‌نیا در پایان گفت: 30 نمونه از فناوری‌هایی که به مرحله تجاری‌ازی رسیده‌اند را به صورت پایلوت قیمت‌گذاری کرده و فروش آنها را دنبال می‌کنیم.

در ادامه مراسم حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، در رابطه با امضای تفاهم‌نامه گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در زمینه حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان داریم، امیدواریم با عقلانیتی که بر کشور حاکم می‌شود این مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داریم، مدام فناوری‌های نو و قابل رقابت را ایجاد کنیم و صنایع هم باید مرتب سفارش تولید این محصولات را بدهند، بنابراین لزوم ایجاد فناوری‌های جدید کاملا ضروری است.

رییس جهاد دانشگاهی، افزود: از طرف دیگر تولید فناوری‌ها برای بسیاری از صنایع اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست و بهتر است آن را به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان بسپارند. از این‌رو باید شرایط این تبادل فراهم شود تا در آینده اقتصاد دانش‌بنیان روند صعودی داشته باشد.

طیبی در پایان اظهار داشت: ما آماده هستیم شرایطی را فراهم کنیم تا جوانانی که استعداد دارند در مراکز جهاد دانشگاهی وارد شده و از امکانات این مرکز استفاده کرده و استعداد خود را نمایان کنند. از این‌رو می‌توانیم کمک خوبی برای آنان باشیم.

براساس این گزارش، همکاری در راه‌اندازی فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی در سطح کشور با محوریت جهاد دانشگاهی، همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی تبادل فناوری، همکاری در توسعه خدمات فناوری، همکاری متقابل در حوزه اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌ها و فعالیت‌های دو مجموعه و… از موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا